سیستم انتقال نیرو خودروهای سواری که در دو حالت مختلف وجود دارد شامل محرک جلو، چهارچرخ محرک و محرک عقب میباشد. بین هر سه شیوهای از این سیستم انتقال نیرو مزایا و معایب خاص خود را دارند و به نوع خودرو، شرایط استفاده و محتاج و انتظارات راننده بستگی دارد که مناسبترین شیوه را انتخاب کند. در این مطالب، میتوانیم به بررسی هر سه شیوه نگاه داشته باشیم و به مقایسه بین محرک عقب و چهارچرخ محرک بپردازیم.
حالا در ادامه، میخواهیم به بررسی مزایا و معایب هردو شیوه تجهیز انتقال نیرو بپردازیم. در حال حاضر، خودروهای محرک عقب به دلیل طراحی سادهتر،低تركيبزینههای تولید و نگهداری نسبت به خودروهای چهارچرخ محرک است. علاوه بر این، خودروهای محرک عقب درمواردی مانند رانندگی حاشیهای (طرفداران رانندگی هیجان انگیز ودیگری) نیز طرفداران زیادی دارند. همچنین به دلیل توزیع وزن تراز خط وسط، این خودروها در مسیرهای شیبدار رانندگی هم میسرتر است. با این حال، در شرایط لغزنده و رانندگی در مسیرهای خیس یا برفی، کنترل این خودروها برای رانندگان تازهکار وبی تجریه بسیار دقتطلب است و خطر انحراف برای آنها وجود دارد.
دیگر مزیت محرک عقب این است که در خودروهای موتور جلو، انتقال نیرو به چرخهای عقب، وزن بیشتری را به محور عقب اضافه میکند و توزیع وزن خودرو را هم در راستای محور عقب افزایش میدهد. اما در مقابل، کنترل خودروهای دیفرانسیل عقب برای رانندگان تازهکار و بی تجریه خصوصاً در شرایط لغزنده دشوار است و خطر انحراف خودرو را به همراه دارد.
ابزون بر این، در خودروهای محرک عقب، اگر راننده قدرت زیادی فراهم کند، خطرناک است. درصورتی که خودروهای یکسره محرک عقب باشند، راننده در حال دیفرانسیل متوقف شدنِ چرخ جلو بدون دریافت زاویه و لوم میدانی پذیری رانندگی را تجربه میکند و با نا چمشی با روی وزنه و یا دیفرانسیل شتاب گرفته، دچار بار تکسیری شده و با مزاجی برای راننده میشود.
علاوه بر این، همه خودروها محرک عقب نیستند. در شرایط جغرافیایی و آب وهوایی خاصی که با این شرایط زندگی میکنیم، قطعاً در شرایط زمستانی سرما، رانندگی بهتر و واکنش بهتر به شرایط سرما، از حذف برخی و یا همه چرخهای عقب، بهترین گزینه است.
در حال حاضر، چهارچرخ محرکها را باید در状況های زمین لغزنده، بِرِفی و یخ زده یعنی شرایط ترافیکی بد استفاده کرد. باید توجه داشت که خودروهای چهارچرخ محرک، ۵۰ تا ۵۰% گرانتر از خودروهای یکسره محرک عقب هستند و اینکه مهم نیست که آن چهارچرخ با موتوری تقویت شده هرز گشا باشد. بدرد افراد مزاحم یا آواره، به دلیل شتاب قوی بیشتری، هنگامی که قصد مسافرت دارند بهتر است ما را به خودروهای یکسره محرک عقب ترغیب کنیم.
