شرکت مرسدس در جولای 1954 و در جریان گرندپری فرانسه، یک خودروی مسابقهای به نام W196 استروم لینین واگِن (Stromlinienwagen) را معرفی کرد. این خودرو توانست رتبه اول و دوم این رقابت را به دست آورد.
با گذشت 71 سال از این اتفاق، حالا افتخار بزرگ دیگری نصیب مرسدس بنز شده است، چراکه این خودروساز آلمانی میتواند ادعا کند که رتبه اول و دوم گرانترین خودروهای جهان را نیز در اختیار دارد.
لقب گرانترین خودروی جهان در سال 2022 به مرسدس 300 SLR Uhlenhaut رسید، که با قیمت 143 میلیون دلار در حراجی فروخته شد. اکنون نمونهای از W196 استروملینین با شماره شاسی 00009/54 در حراج ساثبی با قیمت 51.2 میلیون یورو (52.7 میلیون دلار) به فروش رسیده است.
![](https://cdn-thra.bama.ir/uploads/BamaImages/News/e9c4445b-fd49-40c5-9086-b041caa85440/Content/FotoJet - 2025-02-05T154829.561638743674146813562.jpg)
این خودرو در سال 1965 توسط موزه مرسدس بنز به موزه ایندیانا موتور اسپیدوی واگذار شد. بازسازی این خودرو توسط موزه آمریکایی انجام شده است.
روند تست و بررسی شماره شاسی 00009 در دسامبر 1954 آغاز شد. اولین رقابت این خودرو در ژانویه 1955 در آرژانتین و با هدایت خوان مانوئل فانجیو اتفاق افتاد. قوای حرکتی نیز از پیشرانه 3 لیتری M196 به همراه گیربکس 5 سرعته دستی تامین میشد.
مرسدس نقرهای در سپتامبر 1955 به گرند پری ایتالیا وارد شد، درحالیکه راننده مشهور یعنی سر استرلینگ موس در پشت فرمان آن نشسته بود. اوضاع به خوبی پیش میرفت، اما موس مجبور شد پس از 27 پیچ، از مسابقه خارج شود چراکه سیلندر پنجم دچار مشکل شده بود. با این حال او توانست با دستیابی به سرعت 215 کیلومتر برساعت، به عنوان سریعترین خودروی پیست شناخته شود.
![](https://cdn-thra.bama.ir/uploads/BamaImages/News/e9c4445b-fd49-40c5-9086-b041caa85440/Content/FotoJet - 2025-02-05T155023.419638743674305051102.jpg)
مرسدس تعداد محدودی از بدنه این خودرو برای استفاده در مسابقات سالهای 1954 و 1955 ساخت. به لطف ماده منیزیوم، وزن هریک از این بدنهها از 40 کیلوگرم فراتر نمیرفت. به همین علت است که نام این مرسدس نقرهای در تاریخ مسابقات اتومبیلرانی جاودان شد و حالا نمونهای از آن هم با قیمتی هنگفت به فروش رسیده است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source