از میان ویژگیهای مورد توجه در زمان خرید یک خودروی جدید، ایمنی یکی از مهمترین موارد است. در زمان تبدیل خودروی درونسوز به مدل برقی، این عامل میتواند بیشتر مورد پرسش باشد. ظاهرا موسسه ارزیابی ایمنی خودروها در استرالیا (ANCAP) تصمیم گرفته است به این پرسش، پاسخ بدهد، جوابی که احتمالا باعث تعجب خواهد شد.
بنابر دادههای جمعآوری شده از نتایج تستهای تصادف، ANCAP دریافته است که ایمنی خودروهای برقی در رتبه بالاتری قرار میگیرد. البته این گزاره با یک هشدار یعنی «در عمل نسبتا بالاتر است»،همراه میشود.
درواقع از میان 57 خودروی برقی مورد بررسی، تنها 6 خودرو از دریافت امتیاز کامل بازماندند. این درحالی است که از 117 مدل خودروی درونسوز، 18 مدل نتوانست امتیاز کامل را دریافت کند. هرچند آمار 89 درصدی خودروهای برقی از 85 درصدی خودروهای بنزینسوز بالاتر است، اما اختلاف چشمگیری نیست.
![](https://cdn-thra.bama.ir/uploads/BamaImages/News/bd7788bb-0bd6-4e1c-b28c-54edee3e4c85/Content/FotoJet - 2025-02-02T11240638740923559171016.jpg)
از طرف دیگر باید توجه داشت که با توجه به سن بسیار کم اکثر خودروهای برقی، فناوریهای کاملا جدیدی در آنها بهکار رفته است که میتواند در تست تصادف، کاربردی باشد. البته وجود این فناوریها به افزایش قیمت خودروهای برقی منجر شده است.
در میان خودروهای درونسوز مورد بررسی ANCAP، ضعیفترین نتایج با صفر ستاره، به ماهیندرا اسکورپیو، ام جی 5 و سوزوکی سوئیفت تعلق دارد. از خودروهای سه ستاره هم میتوان به هیوندای i30 سدان، ام جی 3، جیپ گلادیاتور و جیپ رانگلر اشاره کرد.
اما در میان خودروهای برقی، هیچکدام به دریافت صفر، یک یا حتی دو ستاره اکتفا نکردهاند. کمترین امتیاز یعنی 3 ستاره به جیپ اونجر تعلق دارد درحالیکه ب ام و i4، هیوندای کونا برقی، فیات 500e، اوپل موکا و سیتروئن C4، چهار ستاره دریافت کردهاند. البته دو خودروی آخر یعنی اوپل موکا و سیتروئن C4 در نیوزیلند به فروش میرسند و در بازار استرالیا حضور ندارند.
خانم کارلا هوروگ مدیراجرایی ANCAP اعتقاد دارد که قیمت بسیار بالاتر خودروهای برقی میتواند ایمنی بیشتر آنها را توجیه کند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source