در بازار ایران، به تازگی هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ و چری آریزو ۸ عرضه شده است. این خودروها امکانات فنی مشابه دارند؛ اما در بازه قیمتی متفاوت، جالب به نظر میرسند.


مردم ایران، مشابه بسیاری دیگر کشورهای دنیا، توجه به شاسیبلندها و کراساورها رو به افزایش است. این شرایط، کاهش تقاضا برای سدانها را به دنبال دارد و البته سلیقهی بازار را تغییر میدهد. از سویی دیگر، هنوز میتوان برای انواع سدان وارداتی به ایران، سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی را مشاهده کرد و همچنین افرادی که برای محصول چینی، بیش از ۳ میلیارد تومان بپردازند.
بیشتر بخوانید:
در ایران، دسترسی به خودروهای مشهور دنیا مشکل است و حالا محصولات کرهای، بسیار محبوب هستند. خصوصا بعدا از توقف واردات خودرو در سال ۱۳۹۶، توجه به تولیدات هیوندای، شامل سوناتا و سانتافه افزایش یافت. حالا بعد از ۸ سال، نسل جدید سوناتا وارد ایران شده و برای مردم کشور ما جذاب به نظر میرسد.
مدیران خودرو با سابقهای نزدیک به ۱۵ سال در ایران فعالیت میکند. این مجموعه در کنار خودروسازی کرمان (KMC) مهمترین عرضهکنندگان خودروهای چینی در ایران هستند و توانستهاند با ارایهی خدمات پس از فروش، اعتماد بسیاری از مشتریان ایرانی را جلب کنند. هماکنون برای فونیکس تیگو ۸ سه میلیارد تومانی، خریدارانی وجود دارد و قطعا چری آریزو ۸ نیز خریدارانی خواهد داشت.
اصالت برند و خدمات گارانتی چقدر مهم است؟
برای مردم ایران، شرکت سازنده اهمیت دارد اما دانش بالا برای مقایسهی خودروسازان مختلف، دیده نمیشود. مثلا محصولات هیوندای با کیفیت و سطح بالا توصیف میشوند؛ درحالیکه برای هوندا و اشکودا، تقاضای چندانی وجود ندارد. از سویی دیگر، بسیاری از مردم کشور ما، هیوندای را از نظر فنی، نزدیک به تویوتا میدانند.
شکی نیست که چری، نهتنها در ایران، داخل چین هم با عنوان یک خودروساز طراز اول، شناخته نمیشود. آنچه مشتریان متعدد را به خرید مدلهای مختلف فونیکس و آریزو علاقهمند کرده ؛ قیمت مناسب در مقابل تجهیزات موجود است. طبیعتا کسی که آریزو ۸ میخرد، نهتنها نسبت به هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ مبلغ کمتری میپردازد، بلکه امکانات بیشتری در اختیار خواهد داشت.
هرچند که در بحث برند، هیوندای برتری مهمی نسبت به چری دارد؛ اما فاقد واردکنندهی مشهور برای بازار ایران است. غالب مردم کشور ما، آشنایی چندانی با هرمس خودرو (عرضه کننده سوناتا ۲۰۲۵ در ایران) ندارند؛ اما مشتریان راضی از خدمات پس از فروش مدیران خودرو (واردکنندهی چری آریزو ۸) پرتعداد هستند. خریدار یک سدان چینی در ایران، تاحدودی نسبت به تامین قطعات و سرویسهای دورهای در شهرهای مختلف خارج از پایتخت، اطمینان دارد. شبکهی خدمات مدیران خودرو در ایران، گسترده و قابل قبول است.
مقایسه طراحی چری آریزو ۸ با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
از دیدگاه عمومی، هیوندای سوناتا زیباتر از آریزو ۸ محسوب میشود. این خودرو، طراحی مدرن و آیندهنگر ارایه میدهد؛ اما سدان چینی، شبیه به محصولات قدیمی ساخت ژاپن به نظر میرسد. سوناتا حس یک خودروی اسپرت جوانپسند فراهم میکند؛ برخلاف چری که برای رسیدن به شخصیت لوکس، طراحی شده است.
بدنهی بزرگ، دیگر مزیت ظاهری سوناتا ۲۰۲۵ نسبت به آریزو ۸ محسوب میشود. سدان کرهای با طول ۴,۹۱۰ عرض ۱۸۶۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۴۴۵ میلیمتر، همراه فاصله محورهای ۲۸۴۰ میلیمتر، کاملا بزرگتر از سوناتا ۲۰۱۷ موجودر در ایران است. ابعاد چری آریزو ۸ شامل طول، عرض و ارتفاع ۴۷۸۰، ۱۸۴۳، ۱۴۶۹ با فاصله محوری ۲۷۹۰ میلیمتر هستند.
مقایسه طراحی داخلی چری آریزو ۸ با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
مطابق انتظار، طراحان چینی برای جذب مخاطب در کابین، بیشتر از کرهای تلاش میکنند. هیوندای سوناتا و آریزو ۸، هردو ساختار پیوسته برای نمایشگرهای روی داشبورد دارند؛ اما چیدمان استفاده شده برای چری، جالبتر و ظریفتر است.
حالت کاملا مدرو فرمان با پایههای باریک، احتمالا برای تمام مخاطبان، جذاب محسوب نمیشود. این شرایط، در مقایسه با اپتیما ۲۰۲۴ یا حتی سدانهای چینی، عجیب به نظر میرسد. دو نمایشگر بزرگ ۱۲ اینچ، حس یک خودروی مدرن را القا میکنند اما انبوه کلیدهای فیزیکی و گردان، مشابه خودروهای قدیمی هستند. سطح بالای داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده و صرفا نوار باریکی از ناحیهی میانی، چرمی است.
در آریزو ۸، فرمان D شکل با طرحی بسیار زیبا، کاربران را جذب میکند. دو نمایشگر روی داشبورد این خودروی چینی، هرکدام ۱۲/۳ اینچ هستند و همراه سیستم صوتی ۸ اسپیکر سونی، کیفیت فراتر از انتظار فراهم میکنند. صندلیهای چرم با رنگ سفید، راحتی بسیار خوبی دارند و حداقل در بحث ظاهری، حس بهتری نسبت به سوناتا منتقل میکنند.
مقایسه پیشرانه چری آریزو ۸ با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
در بحث موتور محرک، مشابهت سدانهای چینی و کرهای، جالب توجه است. هر دو خودرو، تک دیفرانسیل هستند و گیربکس اتوماتیک دندهای ارایه میکنند.
آریزو ۸ به پیشرانه توربو GDI دو لیتر با قدرت ۲۵۴ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتون متر گشتاور مجهز است. جعبهدنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (wet) سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. این سدان چینی ۱۴۷۱ کیلوگرم و حجم باک آن ۵۵ لیتر است. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۱۰ تا ۱۱ لیتر در صد کیلومتر است.
دیگر مدل آریزو ۸ که در ایران وارد شده و احتمالا توسط مدیران خودرو پیشفروش میشود، مجهز به موتور کمکی برقی و فناوری هیبرید است. این مدل، ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. آریزو ۸ هیبرید شتاب مشابه نسخهی تمام بنزینی ارایه میدهد؛ اما میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند.
سوناتا وارداتی هرمس خودرو به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژر تزریق مستقیم یا GDI مجهز است که ۲۴۴ اسب بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود تا سوناتا ۲۰۲۵ در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر ارایه دهد.
سوناتا هیبرید از موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی با کمک محرک برقی استفاده میکند. این مدل، ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتنمتر دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۰ تا ۱۱ ثانیه زمان میبرد. گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات سوناتا هیبرید وارداتی هستند.
مقایسه امکانات چری آریزو ۸ با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
در بحث آپشنها، کمتر خودرویی برای بازار ایران وجود دارد که مشابه آریزو ۸ و سوناتا ۲۰۲۵ باشد. روی کاغذ، فقط چند مدل تمام برقی مثل وویا فری، برتر از سدانهای چری و هیوندای محسوب میشوند. از سویی دیگر، به نظر میرسد خودروی کرهای، هنگام نیاز به فناوریهای الکترونیک مرتبط با هدایت خودرو در مسیرهای لغزنده و مانورهای سریع، بهتر از رقیب چینی عمل میکند. البته سیستم صوتی سونی به همراه ۸ بلندگو، برتری جالب آریزو ۸ نسبت به سوناتا محسوب میشود.
ظاهرا چری آریزو ۸ از پارک دوبل خودکار و سیستم تشخیص خوابآلودگی راننده نیز بهره نمیبرد. همچنین سوناتا با ۱۰ کیسهی هوا نسبت به سدان چینی با ۶ ایربگ، برتری دارد. فناوریهای مرتبط با رانندگی خودران سطح ۲ مثل کروز کنترل تطبیقی و ترمز اتوماتیک، شامل هدایت بین خطوط، پیشبینی برخورد با عابر پیاده و دوچرخهسوار نیز، در فهرست آپشنهای هر دو خودرو دیده میشود اما کیفیت عملکرد، باید در شرایط واقعی آزمایش شود.
براساس اطلاعات موجود، امکانات و تجهیزات مشترک در خودروهای فوق به شرح ذیل خواهد بود:
- ترمز پارک برقی دوربین ۳۶۰ درجه
- حسگرهای برخورد جلو و عقب
- دوربین جلو و عقب
- رادار تغییر خط
- کروز کنترل هوشمند
- نور بالا اتوماتیک
- رادار تصادف جلو
- ترمز اضطراری خودکار
- رادار تابلوخوان
- صندلیهای جلو برقی
- سقف پانوراما به همراه سانروف
- ورود و استارت بدون کلید
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو و عقب
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تصفیه هوا
- درگاه USB ردیف عقب و جلو
- شارژر بیسیم
- نورپردازی داخلی
- درب صندوق برقی
مقایسه قیمت چری آریزو ۸ با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
از مشخصات اعلام شده برای دو مدل سوناتا توربو و هیبرید میتوان حدود قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار را برای نسخههای وارداتی پیشبینی کرد. با این شرایط، ضمن توجه به افزایش نرخ دلار و اضافهپرداختهای مالیاتی، هزینه خرید سوناتا ۲۰۲۵ در ایران، احتمالا نزدیک به ۵ میلیارد تومان خواهد بود.
در سمت دیگر این مقایسه، فاصله قیمتی جالب توجه سدان چری با محصول هیوندای، دیده میشود. انواع مختلف آریزو ۸ برای بازار چین، ۱۷ تا ۲۲ هزار دلار قیمت دارند و اگر توسط مدیران خودرو مونتاژ شوند؛ تحفیف ارزی برای واردات قطعات نیز خواهند داشت. با این شرایط، احتمال عرضهی فونیکس آریزو ۸ با حدود قیمت ۳ میلیارد تومان، وجود دارد.
source