پس از پایان مجمع پرحاشیه و جنجالی ایران خودرو، مدیریت بزرگترین خودروسازی ایران پس از سالها که در اختیار دولت قرار داشت، به بخش خصوصی واگذار و یکی از بزرگ ترین خصوصی سازی ها در کشور ثبت شد.
واگذاری بنگاه های بزرگ اقتصادی دولتی به بخش خصوصی و خصوصی سازی خودروسازان دولتی در دو دهه گذشته از مطالبات جدی بخش خصوصی و از موضوعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده؛ خواسته ای که نه تنها در سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی بر آن تاکید شده، بلکه در دیدار های متعدد رهبری با مسئولان در دولت های مختلف این موضوع مورد گوشزد قرار گرفته است.
امروز قطعه سازان به عنوان شرکای کاری در زنجیره تامین عریض و طویل خودروسازان انتظار دارند مدیریت جدید ایران در کنار رعایت منافع سهامداران، نسبت به پرداخت هر چه سریع تر مطالبات تعیین تکلیف نشده و سررسید گذشته قطعه سازان اقدام و در این زمینه برنامه ریزی کنند.
در حال حاضر کل مطالبات قطعه سازان از خودروسازان کشور بالای ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است اما بخشی از مطالبات تعیین تکلیف نشده و سر رسید گذشته به بالای ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی که شاید بخش عمده ای از آن مربوط به ایران خودرو باشد.
در این ارتباط آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با نگاهی به تغییرات رخ داده در هیات مدیره ایران خودرو و واگذاری مدیریت دولتی به بخش خصوصی، به مهم ترین انتظارات قطعه سازان از مدیریت جدید ایران خودرو پرداخت و گفت: از مدیریت جدید ایران خودرو انتظار می رود در گام اول هم سو با منافع ملی، تنها به فکر منافع ذی نفعان این صنعت باشند.
وی افزود : به عنوان مثال در خصوص قیمت گذاری دستوری و تصدی گری، چنان چه دولت با وجود واگذاری مدیریت، همچنان در امور اجرایی و امور ریز و درشت شرکت ها دخالت کند، مدیریت خودروسازی دست هر کسی باشد قطعا نخواهد توانست این کشتی را به سرمنزل مقصود برساند بنابراین ما قطعه سازان در این برهه خاص زمانی که بعد از این همه سال خصوصی سازی در بزرگ ترین خودروسازی کشور صورت گرفته است، خواستار توجه به مساله تعهدات متقابل به عنوان دغدغه و نگرانی اصلی شان و پی گیری آن توسط مسئولان و تیم جدید هیات مدیره ایران خودرو هستیم.
حال انگار که ایران خودرو در زمان مدیریت دولتی، حاشیه سازی بوده است؛ در دوران مدیریت خصوصی نیز همین اتفاقیه؟