تویوتا ۴ رانر TRD Pro و فورد برانکو رپتور دو شاسی‌بلند آفرود جذابی هستند که در این مقاله به مقایسه آن‌ها با یکدیگر پرداخته‌ایم.


اگر خواهان یک شاسی‌بلند آفرود و جان‌سخت باشید می‌توانید دو نمونه از بهترین‌ها یعنی ۴ رانر و برانکو را انتخاب کنید. تریم های TRD Pro و رپتور از این شاسی‌بلندها بهترین عملکرد خارج از جاده‌ای را دارند. البته باید اذعان کرد این مقایسه کاملاً منصفانه‌ای نیست زیرا برانکو رپتور گران‌تر است و تجهیزات بیشتری ارائه می‌کند. البته همچنان می‌توان هر دو خودرو را رقیب جدی یکدیگر دانست.

اکستریم VX اکستریم VX

قوای محرکه

با وجود اینکه هر دو خودرو از قوای محرکه بسیار متفاوتی استفاده می‌کنند اما در بحث قدرت نزدیک به هم عمل کرده‌اند. فورد از توربوها، حجم و سیلندر بیشتری استفاده می‌کند و قدرت بیشتری دارد اما در مقابل تویوتا با ترکیب پیشرانه ۴ سیلندر و موتور برقی گشتاور بیشتری به دست آورده است. ژاپنی‌ها در بحث مصرف سوخت و یدک کشی دست برتر را دارند و ۴ رانر TRD Pro حدود ۵۳ درصد کم‌مصرف‌تر از برانکو رپتور است. نکته دیگر به سیستم چهار چرخ محرک برانکو مربوط می‌شود که به‌صورت خودکار تمامی چرخ‌ها را درگیر می‌کند. در ۴ رانر باید به‌صورت دستی این حالت را انتخاب کنید.

تویوتا ۴ رانر TRD Pro مدل ۲۰۲۵ فورد برانکو رپتور مدل ۲۰۲۵
پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوی هیبریدی ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک مجهز به دنده‌سنگین ۱۰ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک مجهز به دنده‌سنگین
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۳۲۶/۶۳۰ ۴۱۸/۵۹۶
ظرفیت یدک کشی (کیلوگرم) ۲۶۳۱ ۲۰۴۱
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۱۰.۲/۹.۸/۱۰.۲ ۱۵.۶/۱۴.۷/۱۵.۶

توانایی‌های آفرود

دلیل اصلی خرید ۴ رانر و برانکو را می‌توان آفرود دانست. ما کار مقایسه را با اصلی‌ترین ویژگی‌ها یعنی زوایای حمله و فرار، ارتفاع از سطح زمین و سایز لاستیک شروع می‌کنیم.

تویوتا ۴ رانر TRD Pro مدل ۲۰۲۵ فورد برانکو رپتور مدل ۲۰۲۵
زاویه حمله ۳۳ ۴۷.۲
زاویه شکست ۲۴ ۳۰.۸
زاویه فرار ۲۴ ۴۰.۵
ارتفاع از سطح زمین (سانتی‌متر) ۲۵.۶ ۳۳.۲
سایز لاستیک (اینچ) ۳۲.۶ ۳۷

برنده واضح این بخش فورد است چراکه ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته و راحت‌تر از موانع رد می‌شود. لاستیک‌های بی اف گودریچ KO2 بزرگ‌تر نیز کارایی بهتری دارند. رپتور به حدی پهن است که نیازمند چراغ‌های شبرنگ اضافی مشابه F-150 رپتور، هامر برقی و رم TRX است و این موضوع می‌تواند در آفرود یک چالش باشد؛ اما در کل رپتور پیروز این بخش خواهد بود. البته از نظر تجهیزات هر دو خودرو تقریباً یکسان عمل کرده‌اند.

استایل، راحتی و تجهیزات رفاهی

با اینکه تجهیزات آفرود جزو نقاط قوت اصلی تویوتا ۴ رانر TRD Pro و فورد برانکو رپتور هستند اما واقعیت آن است که اکثر رانندگان در مسیرهای آسفالت تردد خواهند کرد و بنابراین طراحی و تجهیزات رفاهی اهمیت دارد. برانکو به لطف لاستیک‌های بزرگ و گلگیرهای پهن خود بیشتر جلب‌توجه می‌کند. البته ۴ رانر هم دارای خشونت بصری بوده و از چراغ‌های بیشتر و سپر جلوی منحصربه‌فرد برخوردار است. از نظر تجهیزات تویوتا کمی بهتر عمل کرده است. لیست تجهیزات هر دو خودرو بلند بالاست و از حوصله شما عزیزان خارج خواهد بود اما باید دانست هر دو خودرو اکثر نیازهای مشتریان را برآورده می‌سازند.

قیمت و برنده نهایی

آنچه بیش از همه باعث تمایز هر دو شاسی‌بلند موردبحث می‌شود قیمت است. ۴ رانر TRD Pro خودروی ارزان‌قیمتی نیست و قیمت آن با هزینه‌های تحویل به حدود ۶۸ هزار دلار می‌رسد. البته از نظر قیمتی اختلاف چشمگیری بین تویوتا و رقبای هم کلاس وجود ندارد؛ اما فورد برانکو رپتور بسیار گران‌تر بوده و قیمتش از حدود ۹۳ هزار دلار شروع می‌شود. قطعاً برانکو توانایی آفرود بهتری داشته و از نظر طراحی هم احساس‌برانگیزتر است اما اگر ۴ رانر را انتخاب کنید حتی می‌توانید بودجه کافی برای خرید یک خودروی دیگر را نیز داشته باشید. شاید هم بیش از ۲۰ هزار دلار اختلاف قیمت دو خودرو را صرف خرید تجهیزات آفرود و یا هر چیز دیگری بکنید. در واقع توانایی آفرود تویوتا برای اکثر خریداران کافی خواهد بود. به نظر ما تویوتا ۴ رانر گزینه منطقی‌تری است.

باید گفت نسخه‌های دیگر برانکو یعنی بدلندز با پکیج ساسکواچ ارزش بهتری در مقابل مبلغ پرداختی دارند. این پکیج شامل لاستیک‌های ۳۵ اینچی، سیستم تعلیق با ارتفاع بیشتر و شوک‌های بیلشتین است. پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری این خودرو ۳۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و قیمتش نیز از حدود ۶۰ هزار دلار شروع می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۵ رای

source

توسط autokhabari.ir