منتشر شده در 28 بهمن 1403 ساعت 09:00

پژو ۲۰۷ TU3 یکی از محصولات جدیدی است که در برنامههای فروش ایرانخودرو دیده میشود. آیا خرید این هاچبک اقتصادی مقرون به صرفه میباشد؟
شرکت ایرانخودرو سابقه طولانی مدتی در استفاده از موتورهای مختلف بر روی بدنههای مختلف دارد. از زمانی که پیشرانه پژو روی بدنه پیکان قرار گرفت تا زمانی که عکس این اتفاق افتاد و پیشرانه پیکان در دل پژو جا گرفت! بعدها نیز با معرفی سمند و ورود پیشرانههای tu5 و ef7 این اتفاق بیش از پیش مشاهده شد. البته که استفاده از پیشرانه مشترک در محصولات مختلف امری رایج است اما برخی از این اقدامات کمی عجیب و حتی غیرمنطقی به نظر میرسند. یکی از آخرین اقدامات ایرانخودرو استفاده از پیشرانه ۸ سوپاپ و قدیمی TU3 در خودروی پژو ۲۰۷ میباشد. پژو ۲۰۷ برخلاف برادر خود یعنی ۲۰۶ همواره با موتور ۱۶ سوپاپ و محبوب tu5 به بازار عرضه شده است و همین اواخر نیز نسخه بهبود یافته این پیشرانه روی آن نصب شده بود. ایرانخودرو عنوان دارد که نصب موتور TU3 بر روی ۲۰۷ با هدف پایین آوردن هزینه تولید، کم شدن استهلاک و پایین آوردن مصرف سوخت انجام شده است تا افرادی که از پس هزینههای خرید و نگهداری ۲۰۷ با موتور TU5 برنمیایند اما قصد سوارشدن بر ۲۰۷ را دارند بتوانند آن را خریداری کنند.

اما این توجیه قابل پذیرش است؟ آیا اختلاف قیمت و هزینههای نگهداری tu3 واقعا به نفع خریدار خواهد بود؟ آیا با وجود محصولاتی که در گروه خودروسازی ایرانخودرو و سایپا مشاهده میشود فروش ۲۰۷ با موتور TU3 سودآور است؟
در حال حاضر ایرانخودرو انواع تیپهای ۲۰۷ را در ردههای قیمتی مختلف به فروش میرساند و گاها این تیپبندیها باعث سردرگمی خریداران میشوند. در کنار اینها خودروی ۲۰۶ تیپ۳ نیز با سقف شیشهای وجود دارد که با موتور TU3 رقیب مستقیم ۲۰۷ محسوب میشود! سایپا نیز با ارائه اطلس و انواع نسخههای شاهین و کوییک با قیمتهای کمتر و بیشتر از ۲۰۷ tu3 کار را برای فروش این محصول سختتر کرده است.
اما معجون جدید شرکت ایرانخودرو چه ویژگیهایی دارد؟
از دید ظاهری خوشبختانه ۲۰۷ شکل و شمایل خودش را حفظ کرده و به جز استفاده از رینگ فولادی و قالپاق به جای رینگهای آلمینیومی مصداق دیگری از ارزان سازی در آن دیده نمیشود. با ورود به فضای داخل کابین نیز همین روند ادامه دارد و تغییری در فرم کابین و سطح آپشنها دیده نمیشود. برخلاف ۲۰۶ که در نسخههای TU3 از تهویه دستی در آن استفاده میشد در اینجا همچنان از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک استفاده میشود. اخیرا نیز ایرانخودرو نسخه ارتقا یافته ۲۰۷ TU3 را معرفی کرده که مانند سایر محصولات جدید این شرکت به سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم پایش بادتایرها و سنسور GSI تعویض دنده مجهز شده است. از دیگر امکانات ۲۰۷ میتوان به فرمان هیدرولیک، دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه ای عقب، شیشه ها و آینه های جانبی برقی، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک، دوربین و سنسور پارک عقب، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، چراغ روشنایی روز، پوزیشن لامپ و اپل کارپلی و اندرویداتو اشاره کرد. پس به عبارتی این خودرو از لحاظ سطح آپشن و امکانات ایمنی و رفاهی نسبت به رقبای داخلی کمبودی ندارد.

در بحث فنی نیز این خودرو به پیشرانه ۱۳۶۰ سی سی TU3 با قدرت ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۱۸ نیوتنمتر مجهز شده است و این قدرت به وسیله یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. وزن این خودرو ۱۰۶۰کیلوگرم است و شتاب صفر تا صد آن ۱۴.۱ ثانیه عنوان شده که فاصله زیادی با نسخه TU5 دارد. ضمنا مصرف سوخت این خودرو به صورت میانگین ۶.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که تفاوت چندانی با نمونه TU5 با گیربکس دستی ندارد. پس عملا بحث کاهش مصرف سوخت تاثیر زیادی برای مالک نخواهد داشت. البته این موضوع دور از ذهن نبود چرا که پیشرانه TU3 طراحی ۸ سوپاپ دارد و بازدهی آن از موتور ۱۶ سوپاپ TU5 کمتر خواهد بود. ضمن اینکه طی سالهایی که این پیشرانه در بازار حضور داشته تجربه نشان داده است که استهلاک بالاتری هم دارد و در دراز مدت هزینههای بیشتری را به مالک خودرو تحمیل میکند. علاوه بر موارد مکانیکی یادشده سیستم برقی خودروی ۲۰۷ TU3 نسبت به TU5 از نوع متفاوت و ارزانسازی شده است و به همین دلیل باید بیش از پیش منتظر بروز مشکلات در سیستم برق این خودرو باشید.
با توجه به مواردی که از سوی کمپانی اعلام شده و تجربههایی که طی این سالها بدست آمده با خرید ۲۰۷ TU3 حداقل از لحاظ هزینههای نگهداری چیزی عاید شما نخواهد شد و چه بسا هزینه بیشتری را هم به دوش بکشید. قیمت گذاری ۲۰۷ TU3 از سوی کارخانه هم کمی غیرمنطقی بود و قیمت اعلامی باعث شده تا خرید این خودرو توجیه آنچنانی نداشته باشد و با اقبال کمی از سوی مشتریان مواجه شود. جالب است بدانید که ۲۰۶ تیپ۳ با سقف شیشهای که تقریبا هم قیمت با این خودرو میباشد در بازار خرید و فروش بهتری دارد و دلیل آن احتمالا به ظاهر متناسبتراین خودرو و پذیرش این موضوع که ۲۰۶ از سالهای قبل با موتور tu3 هم عرضه میشده برگردد. اگر در بین محصولات ایرانخودرو جست و جو داشته باشید به احتمال زیاد خودرویی پیدا خواهید کرد که با توجه به قیمت خود نیازهای بیشتری را نسبت به ۲۰۷ TU3 برای شما برطرف سازد. از طرفی هم اگر نیاز به خودرویی هاچبک برای مصارف شهری دارید جدیترین رقیب سایپا برای این نسخه از ۲۰۷ خودروی اطلس میباشد که با توجه به داشتن گیربکس اتوماتیک ، فضای بیشتر کابین، قیمتی به مراتب کمتر و همچنین قوای فنی تقریبا مشابه با موتور TU3 می تواند جایگزین مناسبی برای این خودرو باشد. توجه داشته باشید که در صورت خرید اطلس هزینه کمتری هم از بابت لوازم یدکی متوجه شما خواهد شد. بنابراین یکی دیگر از نکات منفی که خریدار باید به آن توجه کند عدم همخوانی قیمت لوازم یدکی با بودجه خودرو میباشد.

خریداری که به امید تحمیل هزینههای کمتر به خرید ۲۰۷ TU3 اقدام میکند باید توجه داشته باشد که در صورت بروز حادثه و تامین قطعات بدنه باید بهایی برابر با فولترین نسخه ۲۰۷ را پرداخت کند.
آیا خرید ۲۰۷ TU3 غیرمنطقی است؟
با توجه به موضوعاتی که بیان شد ممکن است به ذهن شما برسد که خرید نسخه ارزانسازی شده ۲۰۷ غیرمنطقی است. اما اینطور نیست و با خرید ۲۰۷ TU3 از مزایای این خودرو هم بهرهمند خواهید شد.
اولین مزیتی که این خودرو دارد شباهت ظاهری آن با نسخههای گرانتر میباشد که باعث میشود وجهه شما در خیابان بالاتر از آن چیزی باشد که بابتش هزینه کردهاید. مورد بعدی نیز سهولت رانندگی و هزینههای پایینتر تعمیرات موتور میباشد. اگرچه در بحث استهلاک مزیتی نصیب شما نمیشود اما هزینه تعمیرات موتور TU3 بالا نیست و قطعات آن به وفور یافت میشوند.

باید به این مورد نیز اشاره داشت که این خودرو در مقایسه با محصولات سایپا مثل اطلس ارگونومی بیشتری دارد و رانندگی با آن حس بهتری را به شما میدهد ضمن اینکه در بحث ایمنی نیز حداقل در تستهای معتبر حضور داشته و تکلیف آن مشخص است.
نتیجه گیری
عرضه پژو۲۰۷ با موتور TU3 اقدامی بود که به ذهن کمتر کسی میرسید اما ایرانخودرو آن را انجام داد. اگر از لحاظ منطقی و اقتصادی به خرید این خودرو فکر کنید دلایل زیادی را برای انتخاب آن پیدا نخواهید کرد. اما اگر به دنبال یک خودروی هاچبک نسبتا ارزان هستید که جایگاه اجتماعی مناسبی را به شما هدیه دهد، رانندگی با آن خوشایند باشد و دغدغهای از بابت خدمات پس از فروش و تعمیرات نداشته باشید انتخاب ۲۰۷ TU3 میتواند مناسب باشد.
ویدیوی معرفی ۲۰۷ TU3
source