منتشر شده در 28 بهمن 1403 ساعت 08:00

کویر ST3 یکی از موتورهای بازار در کلاس کافه ریسر است و ما در این مطلب مشخصات این موتور سیکلت را بررسی کرده ایم.
شرکت کویر موتور یکی از برندهای تولیدکننده موتورسیکلت در ایران است. این شرکت موتورسیکلتهای بسیاری به بازار ایران عرضه کرده است. یکی از محصولات این شرکت ایرانی موتور کویر ST3 در کلاس موتورسیکلت کافه ریس میباشد. موتور کویر ST3 کلاس کافه ریسر، یکی از محصولات میانرده این برند است که در سال ۱۳۹۹ به بازار ایران عرضه شده است. در این مطلب قصد داریم با نگاهی دقیقتر به طراحی، عملکرد فنی و ویژگیهای این موتورسیکلت، نقاط قوت و ضعف آن را بهطور کامل بررسی کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موتور کویر ST3 تا آخر این مطلب همراه ما باشید.
طراحی ظاهری موتور کویر ST3
هدف از ساخت موتورسیکلت کافه ریسر، طراحی سادهتر و تا حدی کلاسیک به همراه روحیه اسپرتتر از موتورهای دیگر است. در بازار، کویر اس تی ۳ در کلاس کافه ریس شناخته میشود، هرچند به نوعی این موتور در کلاس اسکرمبلر نیز قرار میگیرد. موتور کویر ST3 کلاس کافه ریسر، یکی از محصولات کویر موتور در بازار موتورسیکلتهای ایرانی است. این موتور با وجود ابعاد مناسب شهری، برای افراد علاقهمند به موتور سواری در سطح شهر طراحی شده است بنابراین برخلاف کافه ریسرهایی که بیشتر از طریق فیلمهای سینمایی آن را میبینیم خبری از موتورسواری هیجانی و بعضا در مسیرهای خاکی نخواهد بود! این موتور، به علت برخورداری از بعضی امکانات و ویژگیها به منظور استفاده در مسافتهای کوتاه و داخل شهر مناسب است.

بدنه این موتور از جنس فولاد ساخته شده است و خبری از فلاپهای پلاستیکی نیست. قطعات و بدنه این موتورسیکلت به گونهای طراحی شده است که ظاهر موتور حالت مناسبی داشته باشد به طوری که میتوان گفت کویر ST3 از یک طراحی نسبتا جذابی در نوع خود بهره میبرد . چراغ جلو این موتور فول LED و به سبک موتورهای کلاسیک گرد است. چراغ جلو از دیلایت نیز پشتیبانی میکند. نکتهای که باید در رابطه با چراغ جلو بگوییم این است که پرتاب نور موتور در شب چندان تعریف ندارد. در قسمت جلویی یک گلگیر کوچک نیز جلب توجه میکند و تاحدودی همسو با کلاس کافه ریس است. فرمان موتور از نوع لولهای و کاملا ساده است که باتوجه به رنج قیمتی موتور کاملا طبیعی به نظر میرسد.
کیلومتر شمار گرد شکل و دیجیتال این موتور برخلاف بسیاری از موتورسیکلتها در وسط موتور نبوده و کمی متمایل به سمت راست نسبت به مرکز فرمان نصب شده است. بنابراین، یک حس متفاوت بودن به راکب میدهد. از روی نمایشگر میتوان از کیلومتر سنج، ساعت و آمپر بنزین اطلاع یافت. با یک دکمه میتوان تمام تنظیمات مربوط به کیلومتر شمار موتور را انجام داد. همچنین، قابلیت تنظیم کردن نور صفحه نمایشگر نسبت به نور موجود در محیط برای موتور سوار فراهم شده است.

یکی از ضعفهایی که بعضا به کویر استی۳ نسبت داده میشود ابعاد کوچک باک موتور است هرچند این باک با طراحی ساده هماهنگی بسیار مناسبی با طراحی کلی موتور دارد. باک این موتور ۱۲ لیتر است. این اندازه از باک برای موتور با مصرف سوخت متوسط کمی کوچک است یا بهتر است بگوییم مصرف سوخت موتور کمی زیاد است، چراکه مصرف سوخت موتور کویر ST3، حدود ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. بنابراین، موتور سوار برای رانندگی خارج شهری باید دفعات متعددی برای بنزین زدن به جایگاه سوخت برود. این موتورسیکلت در هفت رنگ مختلف شامل آبی، زرد، سبز، سفید، قرمز، مشکی براق و مشکی مات به بازار عرضه شده که بتواند تنوعی گسترده از سلیقهها را پوشش دهد. در نمای جانبی با یک موتور جمع و جور که مناسب استفاده شهری و قابل استفاده برای افرادی که قد کوتاه تری دارند نیز است. یکی از المانهای طراحی که در این موتور جلب توجه میکند کمکفنر عقب موتور است. کمک فنر عقب با یک رنگ متفاوت از بدنه و فرمی نسبتا جذاب طراحی شده است که مورد توجه علاقمندان به موتور قرار گرفته است.

کویر موتور در عقب موتور، برای روشن کردن پلاک در شب، یک نور کوچک تعبیه کرده است. چراغ عقب این موتور با طراحی خاص خود هنگام ترمز گرفتن، جلوه مناسبی دارد. همچنین، طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۱۹۹۰، ۷۴۵ و ۱۰۹۵ میلیمتر است که برای یک موتور شهری، ابعاد مناسبی در نظر گرفته میشود. این ارتفاع برای اغلب موتورسواران مناسب است. در بخش زین موتور ST3 220 یک زین یکپارچه با ضخامت معمولی را شاهد هستیم. زیر زین موتور، فضای کوچکی برای جای دادن وسایل موتورسوار نظر گرفته شده است. البته، از این مکان میتوان به باتری موتور نیز دسترسی داشت. زین موتور کمی لق به نظر میرسد و خبری از استحکام و کیفیت ساخت مطمئن نیست!
مشخصات فنی موتور کویر ST3 220
موتورسیکلت کویر ST3 از یک انجین ۲۲۰ سیسی تک سیلندر، چهارزمانه با حداکثر توان قدرت ۱۳.۶۴ اسب بخاری پشتیبانی میکند. انجین موتور یک انجین به روز نیست و راندمان خیلی بالایی ندارد. همچنین، سیستم سوخترسانی انژکتوری آن باعث شده است تا از استانداردهای آلایندگی EURO ۴ را اخذ نماید. انتقال قدرت این موتور به وسیله زنجیر چرخ و جعبهدنده دستی ۶ سرعته صورت میگیرد. موتور کویر ST3 کلاس کافه ریس فاقد رادیاتور بوده و به جای آن از سیستم هوا خنک پشتیبانی میکند. ترکیب انجین نچندان پیشرفته با سیستم هوا خنک دست به دست هم داده تا عملکرد فنی موتور دلچسب نباشد. این موتور با توجه به برخورداری از سیستم هوا خنک در مقایسه با موتورهای دارای رادیاتور استهلاک بیشتری نیز دارد. ترمز قسمت جلو و عقب موتور هر دو از نوع تک دیسکی هستند. همچنین، ترمز جلو از دیسک ۲۸۰ میلیمتری و ترمز عقب از دیسک ۲۴۰ میلیمتری برخوردار است.

کویر ST3 از یک سیستم تعلیق تلسکوپی در جلو و سیستم تعلیق عقب تک کمک برخوردار است. تعلیق عقب علیرغم تک کمک بودن عملکرد قابل قبولی دارد. هنگام روشن کردن این موتور، از سیستم کیلس خبری نیست. بهجای آن، برای روشن کردن این موتور، یک سوئیچ و انجین با کمک استارت الکتریکی تعبیه شده است. همچنین، حداکثر سرعت این موتور، بالغ بر ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت بوده که برای یک موتور شهری عدد قابل قبولی محسوب میشود.
امکانات رفاهی و آپشنها
موتور سیکلتهایی که جزو موتورسیکلتهای اسپرت شهری و کافه ریس با حجم کم محسوب میشوند، از امکانات فراوانی برخوردار نیستند. موتور کویر ST3 220 نیز از این قضیه مستثنی نیست. با این وجود سنسور جک و صفحه کیلومتر دیجیتال از امکانات این موتور به حساب میآیند.
تجربه سواری و رانندگی با موتور کویر ST3
در موتور، جک بغل تعبیه شده و خبری از جک دوبل و وسط نیست. هنگامیکه سنسور جک پایین است، موتور بههیچعنوان روشن نشده و در حالت دنده کار نخواهد کرد؛ زیرا جک حتماً باید بالا باشد تا شما بتوانید موتور را روشن کنید. هنگام استارت زدن موتور، شما با صدای نسبتا بلندی در مقایسه با موتورهای اسکوتر مواجه میشوید چراکه این موتور از لحاظ قیمتی نزدیک به بازار اسکوتر ها است. شروع به حرکت موتور معمولی است و کشش قابل قبولی دارد. در حین رانندگی، راکب از کمک جلوی موتور شاید راضی نباشد؛ چراکه مدام در حین رانندگی حرکت میکند و لرزشهای فرمان به همراه عدم کیفیت در مونتاژ موتور آزار دهنده خواهد بود. سیستم تعلیق این موتور به کیفیت جاده بستگی دارد. بنابراین، هنگام رانندگی در جادههای ناهموار میتوانید پستیوبلندی جاده را تمام و کمال حس کنید؛ اما کمک عقب موتور حس بهتری القا میکند. همچنین، برای ترمز گرفتن در حین رانندگی بهتر است که دو ترمز بهطور همزمان گرفته شود. در رانندگی با موتور کویر 3ST اگر تنها یکی از ترمزها گرفته شود، این وسیله نقلیه عملکرد ضعیفی در ترمزگیری نشان خواهد داد. بنابراین، بهتر است برای عملکرد مطمئن تر از هر دو ترمز برای کاهش سرعت و توقف استفاده کنید. موتور به لطف ابعاد جمع و جور شعاع گردش و مانور پذیری خوبی دارد. همچنین در رابطه با هندلینگ موتور گفت که یک عملکرد معمولی را در این موتور شاهد هستیم و نباید انتظار عملکرد موتورهای برندهای معتبر را داشت. در بخش سواری با توجه به کیفیت ساخت موتور ترجیحا به صورت تک سرنشین از موتور استفاده کنید.

رقبای موتور کویر ST3
رقیب اصلی موتور کویر ST3 ، موتور 2Zontes N از برند کویر موتور است. این موتور ۲۳۰ سی سی قدرت و عملکرد فنی بهتری بر روی کاغذ نسبت به ST3 دارد البته سواری ST3 نسبت به زونتس ان ۲ بهتر است. یاماها XSR رقیب دیگری است که تنها در کلاس مشابه باST3 قرار میگیرد چرا که نه به لحاظ کیفی و نه به لحاظ عملکردی هیچ تشابهی با موتور کویر ندارد. یاماها XSR با انجین ۱۵۵ سی سی عملکرد به مراتب بهتری دارد. البته این موتور قیمت بالاتری نیز دارد.
نقاط قوت و ضعف و جمعبندی
مزایا : مانور پذیری بالا در سطح شهر – سواری قابل قبول و راحتی کنترل موتور – طراحی قابل قبول
معایب : کیفیت پایین ساخت قطعات خودرو – استهلاک بالا و گرانی قطعات – شتاب پایین
درحالتکلی، موتور کویر استی ۳ به گونهای طراحی شده که بتوان بهراحتی از آن در ترافیک شهری استفاده کرد همچنین حس اسپرت بودن را تاجای ممکن القا کند . موتور کویر ST3 یک انتخاب مناسب برای افرادی است که به دنبال یک موتور به اصطلاح اقتصادی و کارآمد برای استفاده روزمره در سفرهای کوتاه شهری هستند که از طراحی نسبتا جذابی برخوردار باشد و البته در کلاس اسکوتر نباشد. همچنین دوست ندارند به سراغ هوندا ۱۲۵ که نمادی از آثار باستان ژاپن به حساب میآید بروند! حال اگر به دنبال عملکرد فنی چشمگیر نسبت به انجین هستید اصلا نباید به سراغ این موتور بروید چرا که حجم انجین با عملکرد فنی عملی همخوانی چندان خوبی ندارند.

لطفا شما نظرات و تجربیات خود را در رابطه با موتورهای ساخت کویر موتور با ما در میان بگذارید. به نظر شما چه موتورهایی بیشتر برازنده کلاس کافه ریس و اسکرمبلر هستند؟
source