هلیکوپتر تهاجمی Ka-52 روسیه تنها هلیکوپتر موجود در دنیاست که از سیستم ایجکت یا صندلی پران برای دو خدمه خود سود می‌برد.
Ka-52 روسیه

واضح است که تفاوت‌های بسیار زیادی بین هلیکوپترهای هجومی و جت‌های جنگنده وجود دارد اما یکی از متمایزترین مزیت‌های جنگنده‌ها را می‌توان توانایی ایجکت خلبان‌ها در زمانی دانست که امیدی به نجات جنگنده از سقوط ندارند. این در حالی است که هلیکوپترها فاقد این ویژگی هستند اما این امر باعث نشده مهندسان روسی به فکر راه‌حلی برای این موضوع نباشند. Ka-52 یک هلیکوپتر تهاجمی کاراست که عنوان تنها هلیکوپتر فعال دنیا با سیستم ایجکت یا صندلی پران را به خود اختصاص داده است.

اکستریم VX اکستریم VX

همچنین بخوانید: سریع‌ ترین هلیکوپترهای دنیا؛ از بل ۴۰۷ تا هیوز ۵۳۰-F و ایرباس

این هلیکوپتر از سال ۲۰۱۰ تاکنون در اختیار نیروهای روسی قرار دارد و به خاطر قابلیت مانور بسیار بالای خود شناخته شده است. علت مانورپذیری بالای Ka-52 نیز به روتورهای اصلی آن مربوط می‌شوند که توسط دو پیشرانه توربوشفت VK-2500 کلیموف می‌چرخند. این روتورهای اصلی نیاز به روتور دم را مرتفع کرده‌اند و این موضوع به ویژه زمانی که دم هلیکوپتر در نبرد آسیب می‌بیند به خدمه بسیار کمک خواهد کرد.

چنین سناریوی در جنگ اوکراین رخ داد و هلیکوپتر موردبحث توانست به پرواز خود ادامه دهد. درصورتی‌که بجای KA-52 هلیکوپترهای دیگری همچون AH-64 آپاچی یا MI-24 هیند بودند سریعاً سقوط کرده و یا مجبور به فرود اضطراری می‌شدند. البته به خاطر چنین ویژگی کمیابی، حتی در صورت سقوط KA-52 نیز خدمه قادر خواهند بود از طریق ایجکت یا صندلی پران جان خود را نجات دهند؛ اما این ویژگی در پرنده روسی چگونه عمل می‌کند؟ استفاده از صندلی پران یا ایجکت در KA-52 و پدر آن KA-50 ایده ساده‌ای بوده است. شاید با خود فکر کنید پرتاب صندلی خلبان‌ها به سمت کناره است تا از برخورد با تیغه روتورها اجتناب شود اما با دقت در تصاویر این هلیکوپتر متوجه می‌شوید که اصلاً این‌طور نیست.

برخی طرح‌های قدیمی وجود دارند که در آن‌ها خلبان‌ها رو به پایین ایجکت می‌کنند تا بتوانند جان خود را نجات دهند اما طراحان روسی روش متفاوتی را برای هلیکوپتر تهاجمی خود در نظر گرفته‌اند. زمانی که خلبان یا کمک او سیستم ایجکت را فعال کنند، پیچ و مهره‌های انفجاری که تیغه‌های روتور را نگه می‌دارند آن‌ها را آزاد کرده و بنابراین ریسک برخورد خلبان‌ها با تیغه‌ها از بین می‌رود. صندلی این هلیکوپتر همانند صندلی‌های ایجکت مشابه سایر هواپیماهای نظامی عمل می‌کند. با اینکه ویژگی صندلی پران KA-52 روسیه جزو تمهیدات ایمنی و رفاهی است اما آمریکا و دیگر کشورهای غربی احتمالاً از آن در هلیکوپترهای خود استفاده نخواهند کرد چراکه ضرورتی ندارد. بنا به گفته یکی از متخصصان امور نظامی، هلیکوپترهای هجومی به حدی در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند که تا زمان تصمیم خلبان و کمک او برای ایجکت، احتمالاً جان خود را از دست داده‌اند و بنابراین افزایش وزن، پیچیدگی، آسیب‌پذیری و هزینه‌های جانبی یک سیستم که احتمالاً استفاده هم نخواهد شد ارزشش را ندارد. Ka-52 روسیه می‌تواند به حداکثر ارتفاع حدود ۵۴۹۰ متری سطح زمین برسد که اختلاف فاحشی با حداکثر ارتفاع پروازی جنگنده‌ها دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۹ رای

source

توسط autokhabari.ir