آرتگا GT یک خودروی اسپرت موتور وسط با پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری VR6 فولکس‌واگن بود که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ تولید می‌شد.

اکستریم VX اکستریم VX

در طول تاریخ خودروسازی، استارتاپ‌های زیادی سر برآورده و خیلی زود شکست خورده‌اند. یکی از این استارتاپ‌های شکست‌خورده در اواخر دههٔ ۲۰۰۰ در آلمان متولد شد. این شرکت که آرتگا نام داشت، فقط یک خودرو بنام GT تولید کرد که قرار بود سالانه در ۵۰۰ دستگاه ساخته شود ولی فقط حدود ۱۵۰ دستگاه از آن تولید شد. GT اولین و تنها خودروی آرتگا بود که سه سال پس از تأسیس این شرکت متولد شد. درواقع، آرتگا GT قصد رقابت مستقیم با تسلا رودستر را داشت.

آرتگا برای طراحی خودروی خود از هنریک فیسکر کمک گرفت یعنی کسی که در آن سال‌ها شرکت فیسکر را تأسیس کرده و سدان کارما را برای رقابت با تسلا در دست توسعه داشت. البته فیسکر نقش خیلی پررنگی در طراحی و توسعهٔ GT نداشت ولی هنوز هم می‌شد تأثیر کلی او را در نمای بیرونی آرتگا GT دید. هرچند این خودروی اسپرت آلمانی قصد رقابت با تسلا رودستر را داشت ولی برخلاف رقیب الکتریکی آمریکایی، آرتگا GT از یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری VR6 فولکس‌واگن استفاده می‌کرد. این همان موتوری بود که در پاسات استفاده می‌شد و به دلیل آرایش منحصربه‌فرد سیلندرها، ابعاد جمع‌وجوری داشت و می‌توانست در محفظهٔ موتور کوچک آرتگا جای گیرد.

این موتور فولکس‌واگن با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور، خیلی قدرتمند نبود ولی برای وزن سبک ۱۱۱۵ کیلوگرمی GT که به لطف استفاده از ساختار آلومینیومی و مواد کامپوزیتی حاصل شده بود، کافی به نظر می‌رسید و شتاب صفرتاصد ۴.۵ ثانیه‌ای را برای این خودروی اسپرت فراهم می‌کرد. آرتگا همچنین می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همان‌طور که گفته شد، آرتگا قصد تولید سالانه ۵۰۰ دستگاه آر این خودرو را داشت و بدین منظور احداث کارخانه‌ای در دلبروک آلمان را آغاز کرد که در اواخر سال ۲۰۰۸ تکمیل شد و در سال ۲۰۰۹ تولید GT را آغاز کرد. قرار بود فروش این خودرو در بهار ۲۰۰۹ آغاز شود ولی متأسفانه اما رؤیای آرتگا برای تولید ۵۰۰ دستگاه GT در سال خیلی زود از بین رفت.

تولید آرتگا GT از همان ابتدا خیلی کند پیش می‌رفت و مجموع تولید در سه سال اول خیلی کمتر از هدف ۵۰۰ دستگاهی بود. ازاین‌رو، اوضاع برای این شرکت کوچک آلمانی خوب پیش نرفت و آرتگا در سال ۲۰۱۲ اعلام ورشکستگی کرد. سپس یک شرکت آلمانی بنام پاراگون، آرتگا را خرید ولی بااین‌وجود، مدت کوتاهی بعد در سپتامبر ۲۰۱۲ تولید GT خاتمه پیدا کرد. در طول این سه سال تنها ۱۵۳ دستگاه از این خودرو اسپرت ناکام آلمانی ساخته شد.

این اما پایان کار آرتگا نبود زیرا این شرکت آلمانی در سال ۲۰۱۵ خودروی اسپرت دیگری بنام اسکالو را معرفی کرد. این خودرو هرچند ظاهری شبیه GT داشت ولی الکتریکی بود و ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۷ نیز آرتگا مدل اسکالو سوپرالترا را معرفی کرد که نسخه‌ای کشیده‌تر و سبک‌تر از اسکالو بود و قدرت قوای محرکهٔ الکتریکی آن به ۱۰۲۰ اسب بخار افزایش یافته بود. این شرکت همچنین در سال ۲۰۱۵ محصول دیگر و کاملاً متفاوتی بنام کارو ایزتا را هم معرفی کرد که نسخه‌ای مدرن و الکتریکی از ب‌ام‌و ایزتا بود. آرتگا بار دیگر در سال ۲۰۲۲ ورشکست شد و به تملک شرکتی بنام الکتریک‌برندز درآمد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۸ رای

source

توسط autokhabari.ir