### منتشر شده در 09 اسفند 1403 ساعت 14:00
تعداد خودروهای برقی در خیابانها روز به روز افزایش مییابد. با این حال، میزان رضایت مالکان از این خودروها همیشه یکسان نیست. بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، BMW iX توانست بیشترین نظر مثبت را از مالکان جلب کند و از نظر رضایت مشتریان در صدر قرار گیرد. این نتیجه در شرایطی حاصل شده که فروش خودروی کراساوور الکتریکی BMW در سال گذشته با افت ۱۱ درصدی به ۱۵,۳۸۳ دستگاه رسید.
### رتبهبندی خودروهای الکتریکی بر اساس تجربه مالکیت
موسسه J.D. Power در مطالعه «تجربه مالکیت خودروهای برقی» چندین شاخص کلیدی را برای ارزیابی مدلها مشخص کرده است. این شاخصها شامل برد باتری، هزینههای مالکیت، لذت رانندگی، دقت برد، دسترسی به شارژدهندههای عمومی، سهولت شارژ در منزل، طراحی، ویژگیهای ایمنی، فناوری، خدمات پس از فروش و کیفیت کلی میشوند. در این مطالعه، نظرات ۶,۱۶۴ خودروی برقی و هیبریدی شارژی مدلهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ مورد بررسی قرار گرفته است.
### BMW iX در صدر جدول رضایت مشتریان
در این مطالعه، BMW iX با کسب ۷۹۰ امتیاز از ۱,۰۰۰ امتیاز ممکن در صدر جدول ایستاده و مالکان آن را رضی کرده است. جالب اینکه رتبه دوم نیز به خودروی دیگری از شرکت BMW رسیده؛ این خودرو BMW i4 است که ۷۸۳ امتیاز کسب کرده. خودروهای دیگری نیز مانند Rivian R1S با ۷۷۰ امتیاز، Tesla Model 3 با ۷۶۷ امتیاز و Polestar 2 با ۷۶۴ امتیاز به ترتیب در ردههای سوم تا پنجم قرار گرفتهاند.
در این مطالعه، میانگین امتیاز خودروهای برقی لوکس ۷۵۶ امتیاز است. از مدلهای کمتر مورد رضایت الثاني میتوان به Tesla Model Y با ۷۴۹ امتیاز، Audi Q8 e-tron با ۷۲۲ امتیاز و Cadillac Lyriq با ۷۱۷ امتیاز اشاره کرد.
### بهترین خودروهای برقی غیرلوکس
در دسته خودروهای برقی غیرلوکس، Hyundai Ioniq 6 با کسب ۷۵۱ امتیاز رتبه اول را به خود اختصاص داده است. این خودرو را کیا EV6 با ۷۴۳ امتیاز، Chevrolet Equinox به قدرت برقی با ۷۳۷ امتیاز و Hyundai Ioniq 5 با ۷۲۸ امتیاز در ردههای بعدی میتوان دید. در انتهای جدول نامهایی مانند Volkswagen ID.4، Honda Prologue و کیا Niro برقی نیز دیده میشوند.
میانگین امتیاز در این دسته ۷۲۵ است. برخی کارشناسان معتقدند Tesla Model 3 و Model Y نیز باید در این دسته قرار بگیرند، چرا که نمیتوان آنها را خودروهای لوکس تلقی کرد.
### سایر یافتههای تحقیق
مطالعه J.D. Power ثابت کرده که میزان آموزش و راهنماییهای ارائهشده توسط نمایندگیها یا خودروسازان به خریداران خودروهای الکتریکی میتواند تأثیر بسزایی بر رضایت آنها داشته باشد. ۶۹ درصد از کسانی که برای اولین بار یک خودروی برقی خریدهاند، اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده دریافت کردهاند، اما این مطالعه تأکید میکند که تلاش بیشتری برای افزایش سطح رضایت مشتریان لازم است.
همچنین، ۹۴ درصد از مالکان خودروهای الکتریکی اعلام کردهاند برای خرید خودروی بعدی خود نیز گزینهای برقی را در نظر خواهند گرفت. به گفته مدیر اجرایی J.D. Power، مصرفکنندگان پس از ورود به دنیای خودروهای الکتریکی به میزان قابل توجهی به آنها پایبند میمانند.