به گزارش پرشین خودرو، علی شیخزاده، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در تأکید بر اهمیت دانش و نوآوری در صنعت خودرو، به این نکته اشاره کرد که ارزش این صنعت تنها در تجهیزات و داراییهای فیزیکی نیست و بیشتر در دانش و تخصص مهندسان آن منعکس میشود.
در روز مهندس، وی به بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری گروه سایپا پرداخت و در میان مهندسان و مدیران ارشد این مرکز به نقش محوری تحقیق و توسعه در آینده صنعت خودرو اMetro cadena تأکید کرد.
در مراسم معاشر، شیخزاده با تبریک روز مهندس به کارکنان گروه، بهویژه مهندسان مرکز تحقیقات و نوآوری، از ایشان که هسته اصلی توسعه و تحول سایپا هستند، پشتیبانی کرد و امیدوار شد با تلاشهای نوآورانه، به تغییرات بزرگی در صنعت خودرو کشور برسند.
وی همچنین به تغییرات سریع فناوری در صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر، سهم قطعات برقی از ارزش یک خودرو از حدود ۵ تا ۱۰ درصد به ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. این تحول، نیاز به بازنگری در تفکر و ساختار تحقیقات و نوآوری را مشخص کرده است.
شدیدتر در ادامه گفت: ارزش صنعت خودروسازی نباید تنها بر اساس داراییهای فیزیکی مانند تجهیزات و املاک اندازهگیری شود، بلکه سرمایه واقعی این صنعت، دانش و تجربه مهندسان و متخصصان، و همچنین زنجیرهی گسترده قطعهسازی آن است.
مدیرعامل سایپا با تأکید بر اهمیت خودروسازی در توسعه صنعتی کشور گفت: عدم درک صحیح از این صنعت میتواند مخربهای عظیمی را به اقتصاد وارد کند و بدون توسعه صنعت خودروسازی محلی، پیشرفت صنعتی کشور در چند دهه آینده ممکن نخواهد بود.
شیخزاده همچنین راهکارهایی برای برونرفت از چالشهای موجود ارائه کرد و گفت: با اعتماد بر دانش بومی و راهکارهای نوآورانه، میتوانیم مسیر توسعه را برای این صنعت هموار کنیم. توان و ظرفیت لازم در کشور وجود دارد و با برنامهریزی مناسب، میتوان رقابتپذیری را افزایش داد.
در بخش نهایی سخنان خود، اشکالات بازار خودرو را مورد بررسی قرار داد و گفت: در شرایط فعلی، عوامل موفق آنها هستند که استراتژی و برنامهریزی درستی داشته باشند. سایپا برای سال آینده با راهبردهای مشخصی پیش خواهد رفت که مهمترین آنها درک تغییر ذائقه بازار و الزامات جدید در طراحی و تولید محصولات است.