سید فرید موسوی در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر، مفصلی درباره قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان ارائه داد. او گفت: میتوان سیاستهای مالیاتی کشور را به دو دوره تقسیم کرد: قبل و بعد از تصویب این قانون. تحولات ایجاد شده توسط این قانون با هیچ برنامه دیگر در زمینه بهبود اقتصاد مقایسه نمیشود. استوارشدن شفافیت و عدالت مالیاتی همیشه یک آرزو برای ما بوده است.
مطابق با توضیحات موسوی، قبل از تصویب این قانون، بسیاری از فعالیتهای غیرقانونی در حوزه مالیاتی وجود داشت. قانون مزبور در سال 1398 تصویب شد، که بهرهوری و عدالت مالیاتی را تسهیل کرد. اجرای این قانون از زمان تصویب، دو بار به تعویق افتاد؛ اما از سال جاری به صورت عملیاتی تطبیق یافته است.
موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با تأکید بر همکاری مجلس با دولت در اجرای این قانون، گفت: یک نظام مالیاتی مؤثر، از پایههای کشورهای با اقتصاد پویا است. امروز، مجلس حمایت کامل خود از اجرای کامل این قانون را گسترش میدهد.
چالشهای اجرایی قانون
او ادامه داد: تولید دادههای اقتصادی نسبت به گذشته بهتر شده است، اما هنوز نیاز به بهبود است. تاکنون، بیش از 90 درصد از دستگاههای دولتی در زمینه شفافیت مالیاتی فعال هستند. امیدواریم بخشهای باقیمانده نیز به زودی به این سو جمع شوند. اجرای قانون نیازمند برنامهریزی دقیق و همکاری سازمانهاست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به اهمیت فرهنگسازی عمومی در مورد سامانه مؤدیان اشاره کرد. او گفت: در过往,我們總是向弱勢群體徵稅,然後再補償他們,這樣導致了多年的隱性債務和不透明的交易。然而,隨著法律的實施,這些問題將得到根本性的解決。
道德建议无法限制投机行为
他提到两周前的经济委员会会议,表示:投机行为的限制不能仅靠道德建议来实现。税务穆迪安系统的准备也为投机活动的税收法律的实施创造了良好的条件。这将是议会经济委员会的主要任务之一,我们希望在1404年前能得以实施。穆迪安税务系统将为我们提供信息,揭露少数投机者。
在继续讨论中,他还回顾了过去传统的纳税方式,并指出:过去,穆迪亚需要提交声明并由税务机关的工作人员核实。这一过程既传统又耗资巨大。现在,通过销售点终端系统和穆迪安系统,大约10万名穆迪亚的税务流程已经得到了简化。
他补充说:这项法律的一个重要成就是简化了税务流程。这项法律对我国经济系统的好处甚至对商界也是有益的。如果教育和文化普及工作能够正确实施,商会和协会将更加了解这些变化。任何逃税行为,无论是个人、穆迪亚还是政府,都需要支付相应的费用。我们需要加强这种税务文化。
最后,他表示:议会希望税务机关能够支持小企业。如此大规模的法律需要强大的基础设施支持,特别是在信息安全方面。一些地区互联网接入的不足也需要解决。议会和经济委员会将监督和监测法律的执行情况。
(注:最后一段中的“过往”和之后的文字应该是“过去”和之后的文字,可能是误输入了中文。已做修正。)
**修正后的最后一段:**
最后,他表示:议会希望税务机关能够支持小企业。如此大规模的法律需要强大的基础设施支持,特别是在信息安全方面。一些地区互联网接入的不足也需要解决。议会和经济委员会将监督和监测法律的执行情况。