سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در مورد اتوبوس‌های برقی چینی اظهار نظر کرد. او اظهار کرد که اگر گزارش‌ها درست باشند، این اتوبوس‌ها در فصل زمستان از یک موتور دیزلی برای گرمایش استفاده می‌کنند. او در اطلاعات اولیه آمده بود که قرارداد برای خرید این اتوبوس‌ها برابر ۱۳ میلیارد يورو بوده است، اما اخیراً اعلام شد که مبلغ نهایی حدود ۹ میلیارد يورو است و تفاوت قیمتی دلیل نگرانی‌های بیشتری را آفرینش کرده است.

تشکری هاشمی مجدداً اشاره کرد که شهردار تهران در یک برنامه تلویزیونی از اتوبوس‌های برقی چینی به عنوان ناوگان جدید حمل و نقل عمومی رونمایی کرد. اما پس از این رونمایی، مشخص شد که اتوبوس‌های برقی دارای یک موتور دیزلی برای گرمایش در فصل سرما هستند که این موضوع توسط سخنگوی شهرداری تأیید شده است. او معتقد است که این وضعیت نقض غرض خرید اتوبوس‌های برقی است و اینکه برای مقابله با آلودگی هوا، از موتور دیزلی استفاده می‌شود، مشکل جدی است.

تشکری هاشمی همچنین اشاره کرد که هزینه‌ی فراورده کردن هر جایگاه شارژ نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان است و این اتوبوس‌ها مقیاس پیمایش محدودی دارند. او بیان کرد که ورود این اتوبوس‌ها به صورت CBU (واردات کامل) با سیاست‌های حمایتی از تولید داخلی همخوانی ندارد. همچنین افزود که برخلاف ادعاها، این اتوبوس‌ها همچنان آلودگی تولید می‌کنند.

در بخش نهایی سخنانش، تشکری هاشمی به تغییر روش خرید خودروها توسط شهرداری تهران اشاره کرد. او ایراد کرد که در حالی که شرکت‌های خودروسازی داخلی دارای انبارهای پر از خودرو است، شهرداری خودروهای لوکس را وارد می‌کند. او از واکنش‌های منفی رانندگان تاکسی به مسئله تاکسی‌های برقی نیز گفت و بیان کرد که این اقدامات اغلب جنبه نمایشی دارند. او امیدوار است که این روند هدررفت منابع شهرداری و فعالیت‌های نمایشی متوقف شود.

توسط autokhabari.ir