یکی از ویژگیهای خودروهای مجهز به سیستم چهار چرخ محرک قفل این سیستم است که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم. فرایند راندن خودرو، بهویژه برای خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند، میتواند شامل مراحل مختلفی باشد، اما در نهایت اکثر ما عضلات زیادی را برای رانندگی مobilazion میکنیم. یادداشت ععتمایی از عملکرد دکمهها، کلیدها، چراغهای هشدار و غیره برای برخی افراد چالشبرانگیز است، به ویژه در خودروهای مدرن که تجهیزات زیادی دارند.
در این مقاله، تمرکز ما بر قفل سیستم چهار چرخ محرک (AWD Lock) خواهد بود. این سیستم بهصورت متنوعی تولید شده و دکمه مربوط به آن میتواند در اماکن مختلفی از داخل خودرو قرار داشته باشد. به عنوان مثال، این دکمه میتواند روی فرمان یا داشبورد نصب شده باشد.
اکثر ما با سیستم چهار چرخ محرک آشنا هستیم. این سیستم گشتاور تولیدی را بین همه چرخها توزیع میکند و هدف اصلی آن بهبود کشش خودرو، بهویژه در شرایط نامساعد مانند بارندگی و عبور از مسیرهاهای خشن است. این سیستم گاهی به نام سیستم دو دیفرانسیل نیز شناخته میشود، اما برخی تفاوتهای مهم بین دو سیستم وجود دارد. سیستم دو دیفرانسیل میزان یکسانی از قدرت و گشتاور را در یک زمان مشخص بین هر چهار چرخ توزیع میکند، در حالی که سیستمهای چهار چرخ محرک گشتاور را بر اساس نیاز و بهصورت خودکار بین چرخها توزیع میکنند.
اما قفل سیستم چهار چرخ محرک به نوعی پلی بین دو عملکرد مشابه است. در حالی که سیستم چهار چرخ محرک استاندارد گشتاور را بین همه چرخها توزیع میکند، قفل این سیستم با فعال شدن باعث توزیع مساوی گشتاور بین اکسلهای جلو و عقب میشود. هرچند این سیستم بهاندازه سیستم دو دیفرانسیل تماممحافظ قدرتمند نیست، اما در برخی شرایط میتواند به رانندگان کمک کند.
پرسشی که شاید برای شما پیش بیاید این است که چه زمانی باید از قفل سیستم چهار چرخ محرک استفاده کرد؟ این سیستم برای استفاده در مسیرهای خشک و با سرعتهای بالای ۴۰ کیلومتر در ساعت طراحی نشده است. استفاده از آن در شرایط نامناسب میتواند باعث ایجاد صدای غیرعادی و لرزشها در خودرو شود و حتی قابلیت گردش خودرو را تحت تأثیر قرار دهد. در خودروهایی که هم سیستم چهار چرخ محرک و هم قفل آن دارند، معمولاً سیستمهای ایمنی تعبیه شدهاند که در صورت رسیدن به سرعت مشخص یا استفاده از ترمز بهصورت خودکار قفل سیستم چهار چرخ محرک را غیرفعال میکنند. بهترین زمان برای فعال کردن قفل سیستم چهار چرخ محرک زمانی است که جاده شرایط بدی داشته باشد و شما به کشش بیشتری برای حفظ کنترل خودرو نیاز دارید. این سیستم در مسیرهای گلی، شنی، برفی و غیره کاربردی خواهد بود. البته همانطور که گفته شد، نباید از قفل سیستم چهار چرخ محرک انتظار کارایی یک سیستم دو دیفرانسیل تماممحافظ را داشت.