صنعت خودرو ایران که پس از ورود واژه “خودرو ملی” وارد ادبیات این صنعت شد، فراز و نشیبهای زیادی را در سالهای گذشته تجربه کرده است. تعداد خودروسازان ایرانی در این سالها افزایش یافته، اما هیچ یک از آنها نتوانستهاند از مونتاژکاری فراتر روند و به عنوان خودروساز واقعی شناخته شوند.
آسیب جدی در صنعت خودرو ایران به این صورت است که با صرف مبلغ کمی مثل 10 میلیارد تومان میتوان مجوز تشکیل یک شرکت خودروسازی را از دولت گرفت. این مجوز با صرفه جویی در هزینهها به شرکتی در دسترس همه میشود. هم اکنون بسیاری از خودروسازان ایرانی از این سیاست استفاده کردهاند و مدلهای متنوعی را در بازار عرضه میکنند. اما آینده این صنعت گرهای سخت دارد.
اما در بین خودروسازان فعال در کشور، برخی با سرمایهگذاریهای مهم تلاش کردهاند تا از مونتاژکاری دور شوند. کرمان موتور یکی از شرکتهای پرشماری است که با وجود فعالیت سالها در زمینه مونتاژ خودرو، تلاشهای بسیاری کرده تا به خودروساز تبدیل شود. این شرکت هم اکنون نیز در حال تولید یک سدان محلی جدید است که با شاخص تولید صنعتی بالا به بازار عرضه خواهد شد.
خودرو ایگل کرمان موتور، حاصل تلاش سالها این شرکت در بخش خودروسازی است. این خودرو با شاخص تولید صنعتی (IPI) 87 درصد است. باید توجه داشته باشید که IPI مخفف Itemize Price Indices است و به معنی شاخص قیمت جزء جزء است. این شاخص نشان میدهد که چهpercentage درصد از هزینههای این خودرو در کشور تولید شده است.
ایگل کرمان موتور پس از سالها تجربه در تولید خودرو، در سال 1396 ساخته شد. با وجود تحریمهای که در آن زمان در کشور وجود داشت، این شرکت با حمایت از خود توانست به تولید یک سدان ارزان متکی به الداخلی ساز قرار دهد.
در حال حاضر در کشور، تنها یک example خودرو ایرانی ایگل است که تمام محتویات آن تولید داخلی است. با توجه به قطعات محلی موجود در کشور، متولیان پروژه ایگل قول دادهاند که بعد از تولید این خودرو، هاچ بک، SUV و یک رده در سال 1407 با استراتژی پیش رونده خود به جهانی رسیدن به واسطه طراحی درونی درصنعت خودرو تماما تولید داخل باشد و بهبود تسریع کند.