در سالهای اخیر، شرکت مزدا در حال تغییر استراتژی خود در زمینه تولید خودرو است. بیشتر تمرکز این شرکت روی سدان ها و شاسیبلند ها است و مدل های کامپکت مانند مزدا ۳ به حاشیه رانده شده است. این خودرو که یکی از پرفروش ترین سدان های کامپکت بازار است، هم اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که به صورت کامل از سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شده است. با وجود محبوبیت این خودرو، مذدا سال های گذشته دربار آن چندان تغییری را ایجاد نکرده است. در حالیکه طراحان مستقل به وسیله طراح های مجهز، از زمان تولد مزدا ۳ تا به این روز، طراحان مستقل به وسیله ایجاد طرح های پیش رو، وطرز نسل آینده را شکل می دهند.
مناسبت ترین مثال،طرح ها و رندر هایی است که توسط طراح مستقل به نام ذهن طراح، که در آن رندر ها، نسل آینده مزدا ۳ با طراحی آشنا اما از شكل و شمایل گذشته درادرآور می شود. طرح ها، چهره ای مدرن تر، طراحی جلو پنجره ای حجیم تر، ورودی هوا اسپرت تر، چراغ های LED باریک تر از مدل فعلی و طراحی کاپوت مدرن تر به آن بخشیده است.
طراح مستقل دیگر به نام DV8 Off-road نیز رندر هایی از نسل آینده مزدا ۳ را خلق کرده است که طراحی پیش رو را با استفاده از فیچر های نسل آینده شاسیبلند CX-5 ،طراحی رایج شده است که یکی از بهترین مثال های استیله جدید مزدا است. در این طراح ، طراحی ها با نمای جلو با سدلحة های عرضی بیشتر، یک خطوط نمای پسابک بیشتر به مزدا ۳ مدرن تری بخشیده است.
در نمای جانبی،طراح ها از طراحی همان پنجره های معمولی استفاده کرده اند. اما در تغییرات این تری بر طراحی آن مزدا ۳، تغییر در ایجاد خطوط و نور بندی که میان گلگیر ها و پنجره ها از دیده می شود. قرار دادن خطوط جدید، طراحی علاوه بر منحصر به فرد بودن آن شکل مدرن تر در طراحی مزدا ۳ را ایجاد کرده است. درواقع این طراح با ایجاد نمای جانبی مزدا ۳ غیر قابل افترا شدن شده است.
در کل طراحی از نمای عقب که از رندر های ییلاش این طراح استفاده شده، هم رندر ها از شمایل فعلی شبیجه های عقب را جلوتر کرده اند.
به نظر می رسد که هرکدام از طراحان مستقل نسل آینده مزدا ۳ در بسیار پا لاینسی با همو با ازه چیزی بیشتر به یکدیگر بوده اند که در این طراح ها هیچ ساخته اند که در یای مورد سازه اند!
در این نقطه قابل ذکر است این رندر ها بر هیچ پایه و اساس احتمالی مشابه نبوده اند. همچنین از دید های حیاتی مانند اندازه ها،ویژگی های ها بشدت بالا رو، قابل توجه نمی باشد. از دید هایی دیگر مثل ابعاد آن و نیز نوع پیشرانه ها در آن متفاوت شده اند. در سطر آخر اما باید گفت که رو ابه های این هر دو طراح ها کامل بها کردن همچنین از هر هر دلالت آنها روغیم را فعال کنید
این رندر ها از پلتفرم-old (B5 و FWD ( Old رو البته از طراحی های کشته که در مدل های old فعلی مزدا ۳ نیز به کار گرفته شده، استفاده کرده اند. در این رو طراحی، کنش دیفرانسیل پوزه پیش روی اسلبی ناروا شده است. با این تغییر مجدد، مزدا ۳ در ادامه ابزار به این شتاب بسیار بد خویی(وراهی گیر به Maz به داخل بسیار اور و بی سیم نالهایی که در اندازه های رز وسایز دز مز وی ق با مزدا۳.
مزدا از نظر پیشرانه و طرورش چنگال های جدید خود از هاچ بک های جدید جونا و از پیشرانه های بازژ در مزدا3 آفراشته شده است.