شرکت کرمان موتور که یک شرکت Automotive است که به تازگی ۳۰ ساله شده است. در این مقاله به بررسی تاریخچه این شرکت می پردازیم.
شرکت کرمان موتور در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد و در آن زمان اولین خودرو ساز بخش خصوصی در ایران بود. این شرکت در ابتدا محصولاتی مانند دوو ریسر و اسپیرو را به بازار عرضه می کرد. با اضافه شدن فعالیت های جدید، این شرکت در سال ۱۳۷۳ همکاری با دوو را آغاز کرد و خط تولید دوو سیلو را در ارگ نو راه انداخت. با ورود این محصول به بازار، تولید دوو سیلو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ نو شروع شد و این شرکت سطح داخلی سازی بالایی داشت.
هرچند که کرمان موتور به دلیل وجود بحران های مالی و اختلافات با دیگر شرکای خود از جمله دوو، با مواجه شدن با مشکلاتی مواجه شد. با این حال، این شرکت همچنان فعال بوده و سبد محصولات خود را گسترش داده است.
در سال ۱۳۸۱، شرکت کرمان موتور اولین زیر مجموعه خود را با شراکت چری با نام MVM ایجاد کرد که در ابتدا فقط تولید ام وی ام ۱۱۰ را انجام می داد. در سال ۱۳۸۵، MVM 110 تولید خود را متوقف کرد و مدیران این شرکت جدا شدند.
از دیگر زیر مجموعه های شرکت کرمان موتور خودرو سازان بم و خودرو سازان راین هستند. این دو شرکت در سال ۱۳۸۲ تاسیس شدند و شروع به همکاری با غول خودرو سازی آلمان فولکس واگن و کره ای هیوندای کردند. با وجود مشکلات در همکاری با فولکس واگن، شرکت کرمان موتور در سال ۱۳۹۳ با همکاری جک چین شروع به تولید کراس اوور لیفان ایکس ۶۰ کرد.
در سال ۹۴، شرکت کرمان موتور با امضای توافق نامه برجام، شروع به همکاری با کره ای هیوندای کرد و در سال ۹۵، مونتاژ هیوندای i10 در ارگ جدید بم را آغاز کرد. این شرکت در ادامه به مونتاژ محصولات هیوندای اکسنت و النترا نیز پرداخت.
در سال ۹۷، شرکت کرمان موتور با خارج شدن آمریکا از برجام، تولید محصولات هیوندای را متوقف کرد و در عوض، همزمان با آن، تولید محصولات جک را ادامه داد. در این دوران، شرکت کرمان موتور در فرایند های تحریم، با دست یابی به موتور و تیونینگ های بسیار بالا در کلاس خود، توانست جایگاه اصلی خود را در داخل کشور نزدیکی گرفت و در آخر به یکی از اصلی ترین خودروسازان شناخته شد.
در طول سالها، شرکت کرمان موتور از برند مادر دیگری فعالیت نداشت و کمپانی هایی مانند فولکس واگن، لیفان، هیوندای، دوو، جک و سایپا بود و هر کدام محصولات خود را به صورت انحصاری و مصوب حتی با عوض شدن سلیقه های داخلی و کمیاب بودن تأمین برند، خود را نیز با شیوه های کافی معرفی و بعد از بازطراحی با عنوان های دوران استفاده می شد.