امروز امضای قرارداد آزمایشی طرح انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به حساب بانکی مالکان خودرو در ایران رخ داد. این طرح از نظر حقوقی و فنی آماده اجرا شدن است و یک گام مهم در جهت هوشمندسازی فرآیندهای مرتبط با مصرف سوخت در ایران به حساب میآید.
سامانه سوخت کارت هوشمند در سال ۱۳۸۶ در ایران راهاندازی شد و هدف آن کنترل مصرف سوخت، جلوگیری از قاچاق سوخت و توزیع عادلانه یارانه سوخت بود. با اجرای سیاست تکنرخی سوخت در سال ۱۳۹۴، استفاده از کارت سوخت شخصی عملاً متوقف شد. اما با افزایش قاچاق سوخت و افزایش مصرف، دولت در سال ۱۳۹۸ مجدداً استفاده از کارت سوخت شخصی را اجباری کرد.
در سالهای اخیر، پیشنهادات زیادی برای اصلاح نظام توزیع سوخت مطرح شده است که یکی از مهمترین آنها، حذف کارت سوخت فیزیکی و انتقال سهمیه سوخت به حساب بانکی مالکان خودرو است. طرح آزمایشی “بنزین برای همه” در سال ۱۴۰۰ در جزایر کیش و قشم اجرا شد که در آن سهمیه سوخت به جای خودروها، به افراد اختصاص داده شد. اما این طرح در سطح ملی اجرایی نشد.
طرح انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به حساب بانکی مالکان خودرو به صورت آزمایشی در پنج جایگاه سوخت متعلق به شهرداری تهران اجرا میشود. در این روش، شهروندان ابتدا در یک پلتفرم ثبتنام و احراز هویت میشوند و هنگام سوختگیری، از طریق سامانه جایگاه را انتخاب کرده و کدی دریافت میکنند. با وارد کردن این کد در دستگاه جایگاه، فرآیند سوختگیری انجام و هزینه آن مستقیماً از حساب بانکی فرد کسر میشود.
مرتبط با این طرح، افزایش شفافیت در توزیع سوخت، کاهش قاچاق سوخت، سهولت در استفاده برای شهروندان و مدیریت بهتر مصرف سوخت از مزایای مهم این طرح است. این طرح در آیندهای نزدیک پس از ارزیابیهای لازم و اصلاحات احتمالی، به صورت سراسری در کشور اجرا میشود.