کشور ایران در سال گذشته ۹۴ میلیون دلار شیر خشک وارد کرده است. این در حالی است که تولید شیر خام داخلی کافی است و می‌تواند برای تولید شیر خشک مورد استفاده قرار گیرد.

شیر خشک توانسته تا چندین برابر افزایش قیمت داشته باشد. برخی از برندهای شیر خشک در بازار نایاب شده‌اند و عواقب این امر برای والدین که شیر خشک را برای نوزادانشان استفاده می‌کنند، نگران کننده است. یکی از برندهای شیر خشک به نام «نان» که متعلق به شرکت نستله است، قیمت آن در ۶ ماه گذشته ۵۸ درصد افزایش داشته است.

از آنجا که کشور تولید شیر خام کافی دارد، می‌توان صرفاً به صادرات شیر خام صرفه جویی کرد و با کمک سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، قدرت خودکفایی را افزایش داد. این جمله بیشتر در مورد کیفیت مواد اولیه شیرخشک است و تولید شیرخام داخلی هم کافی است.

لذا با توجه به این شرایط، رسیدن به ضریب خودکفایی شیرخشک با تولید مواد افزودنی در داخل، دخالت شرکت‌های دانش بنیان در تولید آن و توسعه شرکت‌های تولید کننده شیرخشک در کشور امکان‌پذیر است. این بهبود تولید در حقیقت جوابگوی نگرانی والدین و مصرف کنندگان است و ارزش افزوده‌ای خواهد داشت.

توسط autokhabari.ir