در 대부분 ایام سال، خرید بلیت قطار چالشی است برای مسافران و این چالش در ایام پر تقاضا نظیر نوروز خود را به شدت نشان میدهد. در نوروز امسال، بسیاری از مسافران نتوانستند بلیت مورد نظر خود را تهیه کنند یا در تهیه بلیت برگشت خود با چالشهای زیادی مواجه شدند.
به گفته کارشناسان، با توجه به ایمنی بالای قطار و آسایش و راحتی سفر و همچنین قیمت بسیار مناسب، قطار جذابترین گزینه حمل و نقل برای مردم نسبت به سایر روشهای حمل و نقل است. این جذابیت منجر به افزایش بسیار زیاد تقاضا برای سفر با قطار میشود و به طوریکه تقاضا برای سفر با قطار تقریباً ۱۰ برابر ظرفیت ناوگان ریلی است که در طول سال وجود دارد.
حالحالییا، کمتر از ۱۰۰۰ واگن فعال مسافری در شبکه ریلی وجود دارد، در حالی که با توجه به تقاضای بالای مردم، حداقل ۳۰۰۰ واگن مسافری مورد نیاز است. این چالش عمدتاً ناشی از عدم توازن بین قیمت تمام شده خدمات ریلی و قیمت بلیت عرضه شده است.
با توجه به اقتصاد ضعیف حوزه مسافری ریلی و با اینکه بین قیمت تمام شده خدمات ریلی و قیمت بلیت عرضه شده فاصله قابل توجهی وجود دارد، هزینهها و درآمدهای شرکتهای ریلی مسافری هماهنگ نیست و این شرکتها عمدتاً توان مالی لازم برای تعمیرات به موقع واگنها و همچنین خرید واگنهای نو را ندارند.
صنعت ریلی کشور در حال حاضر دچار عقب ماندگیهای زیادی شده است و به تجارب دنیا در این زمینه توجهی نمیکند. علاوه بر این، منابع محدودی که در این حوزه وجود دارد به درستی مدیریت نمیشود و به سادگی با حیف و میل میشود.
کمبود بلیت قطار در نوروز، دغدغه وزارت راه و شهرسازی و راهآهن نیز شده است. وزیر راه最近 در این خصوص گلایههای خود را ابراز کرده و مدیرعامل راه آهن نیز ضمن اشاره به اختلاف بین عرضه و تقاضا، گپهایی در سامانه فروش بلیت خبر داده است.
طبق گفته وزیر راه، مشکل اصلی کمبود بلیت قطار عدم توازن بین عرضه و تقاضا است. در نوروز امسال، ۳۲ میلیون نفر متقاضی سفر بودهاند، اما تنها ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر توانستهاند بلیت بگیرند. به این معنی که تنها حدود ۵ درصد از تقاضای حمل و نقل ریلی تامین میشود و ۳۰ میلیون نفر از خرید بلیت جا ماندهاند.
وزیر راه در این خصوص نیز اظهار کرد که ناترازی در ناوگان ریلی مشهود است و در حال بررسی روشهایی هستیم که بتوانیم میزان لکوموتیو و واگن در حوزه باری و مسافری را افزایش و به خدمات رسانی در حوزه ریل شتاب دهیم.