بازار خودروی ایران در سالهای اخیر صحنه تحولات و فراز و نشیبهای بسیاری بوده است. از یک سو، تحریمهای بینالمللی و محدودیتهای ارزی، مسیر واردات خودرو و تأمین قطعات را با موانع جدی مواجه کرده و تولید داخلی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. از سوی دیگر، سیاستهای داخلی و تصمیمات دولتی، که گاه با تغییرات ناگهانی همراه بودهاند، تأثیرات عمیقی بر قیمتها، میزان عرضه و تقاضا داشتهاند.
برنامهریزی برای احداث هنوز نتیجه لازم را نشان داده نیست
مثل سالهای گذشته افزایش تعرفههای وارداتی، پس از مذاکرات با آمریکا و پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی تعرفههای ایران، باعث میشود بازرگانان معضلی برای آینده بازار بریزند. برآوردترین امکانات برای این تعرفهها در خوشبینیها ۱۰۰ و بدبینیها ۲۰۰ درصد افزایش تعرفهها است.
همچنین شرایط اقتصادی بسیار بد و عدم اطمینان در آینده با خبری از ثبات نرخ ارز و شرافت پول، باعث میشود برای بسیاری از بازرگانان کسب و کار بسیار خطرناک باشد. عدم سند گردش کار برای چین، شرعیت صندوقهای ارزی، خشکی نریختگی از کشور و کابوس اقتصاد و بازار خودرو دیروز خبر را تأیید کرد و بورس را هم با پرچم جدال و آسیا با هرجومرج روبرو کرد.