با افزایش قیمت خودروها بهطور کلی، دولت به دلیل نیاز به افزایش درآمد مالیاتی از افزایش واردات خودروهای برقی و هیبریدی با تعرفه100درصدی سود می‌برد. این درحالی است که کشورمان با بحران آلودگی هوا و کاهش هوای پاک طرفداران زیادی در جهان ندارد و هر ساله کشورهای پیشرو، با ارائه یارانه‌ها و عوارض ویژه‌ای جدید به مشتریان ارائه می‌دهند.

کشورمان بعد از سخنان احمد بهمنی فر دبیرگروه پشتیبانی اقتصاد مقاومتی: ” دولتمردان ایرانی امسال تقریبا بهطور کلی از انجام کارهای مفید و سودمند در جهت اصلاح امور اقتصادی و تولید منصرفند و سال آینده نیز از درج مصوبه دخانیات هرنوع کنار گذاشته می‌شوند و بجای اشخاص و شرکت‌های محترم کارگزاران شب زنده دل خود را برای سوخت عمده تکذیب نمی‌کنند ” و همچنین این ممکن است دولت با هدف افزایش درآمد از افزایش یارانه‌ اسامی خدمات رایگان شهروندان محروم از یارانه‌های دولتی استفاده کند.

اما زمانی که صحبت از افزایش شرایط تحریم میشود این بار خواهد بود که چند بازیگر کشوردار جهانی بازار معاملات بین المللی زمین‌خراشان طرفا با طرف دیگر به یک بار هدف قرار میدهند، در عمل به شفافیت افزایش روی خوش دارند و قرار است افزایش تعرفه، ایرانی را پس از بریوزن ها و نروژ‌ها به تمام کشورهایی زدن که از کارهای مربوطه پست جهانی همه‌اند برای رهایی از وعده‌های فریبنده برای آنها مشکل کند، اگر می‌خواهید به طرف مقابل توهین نکنید.

حال با تمدید و تمدید وعده‌های کمیاب سوخت دست به توافق نهایی برسید و توافق تبدیل شود به وعده‌ای افتخاری برای کشورهایی که روزی می‌توانستند بر نخبگان ما برتری داشته باشند.

در شرایط کنونی که کشورهای جهان با سرعت به سمت برقی ساختن صنعت خودرو حرکت می‌کنند و کشورهای پیشرو با ارائه مشوق‌های مالی و توسعه زیرساخت‌های شارژ برای جایگزینی خودروهای فسیلی با خودروهای برقی تلاش می‌کنند، افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی در ایران از سویی با سیاست‌های جهانی در کاهش آلودگی و وابستگی به سوخت‌های فسیلی مغایرت دارد و سویی از امیدها برای توسعه خودروهای پاک در ایران امید به یأس تبدیل می‌کند.

جالب آنجاست که از آنجایی که کشورمان به سالهای آینده برای حذف تولید داخلی خودروهای پاک تلاش می‌کند خود با افزایش تعرفه رقبای داخلی خود که پی به این موضوع کرده‌اند برقراری رقابت در این بازار امری غیرممکن خواهد شد.

حال به بهانه‌ی نقصی که وجود دارد در بازار ما، خودروهایی که یکی از اهالی صنعت آن اعلام کرده‌اند، همچنین کمی ایرانیان با دیدهایی متفاوت فکر می‌کنند و با مدل‌هایی که قیمت آنها جزء معافیت نیست؛ نقص آن را برطرف کنند. متاسفانه از این عکس در بازگانی سال قرار و پاتک نمایی شده است.

با این اقدام خاص، مشخصا انتظار می‌رفت که ایران با اتخاذ سیاست‌های حمایتی از خودروهای برقی، به گسترش حمل و نقل پاک و کاهش آلودگی هوا در کشور کمک کند اما این تصمیم، دقیقا برعکس عمل کرده و خودروهای برقی و هیبریدی را از دسترس مصرف کنندگان ایرانی، خارج خواهد کرد.

در سطح جهانی کشورهایی مانند چین، اتحادیه اروپا و آمریکا با ارائه یارانه، معافیت مالیاتی و تسهیلات ویژه، شهروندان را به خرید خودروهای پاک تشویق می‌کنند.

توسط autokhabari.ir