روند تولید خودرو ازبکستان در حال حاضر ۴۵۰ هزار خودرو است که قصد دارد تولید خود را به یک میلیون دستگاه برساند و ازبکستان یکی از کشورهای دارای پتانسیل خرید لوازم یدکی خودرو است.
وی افزود: روسیه نیز یکی از کشورهای دارای پتانسیل برای صادرات لوازم یدکی خودرو است. با توجه به این شرایط باید برای جذب مشتریهای خارجی قطعات خودرو را ۵ تا ۱۰ درصد پایینتر از قیمت بازار به آنها بفروشیم؛ کشورهای مختلف از جمله ژاپن و هند این کار را کردهاند و در صورت انجام این اقدام مشتریانی از کشورهای آفریقایی و منطقه خواهیم داشت.
نجفی منش تصریح کرد: در حال حاضر کشورهای قطعه ساز خودرو در نمایشگاه قطعات برای بازاریابی و فروش محصولات خود حضور مییابند و به خرید محصولات ما فکر نمیکنند. از این رو باید از نمایشگاهها به عنوان پایگاه صادراتی استفاده کنیم.
بیکزاده در ادامه این نشست گفت: برای رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه هفتم توسعه باید از ظرفیت بازارهای هدف صادراتی مانند بریکس و اوراسیا استفاده کرد. این مقام مسئول در وزارت صمت اظهار کرد: برای رشد ۲۳ درصدی صادرات در برنامه هفتم توسعه نیز به توجه به زیر بخشهای مختلف در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و سایر موارد تاکید شده است.
بیک زاده با تاکید بر اینکه بازاریابیهای داخلی و بینالمللی در رشد اقتصادی ضروری است، افزود: رویدادهایی در حوزه بهبود شرایط اقتصادی در نظر گرفته شده است که برگزاری نمایشگاه خودرو از مهمترین موارد است. به گفته وی، زمانی که میخواستند اقتصاد کشورمان را تحریم کنند صنعت خودرو را مورد تحریم قرار دادند تا سایر صنایع از جمله فولاد و پتروشیمیها نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران نمایشگاه گفت: در نمایشگاه قطعات خودرو خرداد ۱۴۰۴ بیش از ۷۰۰ شرکت خارجی از ۹ کشور و ۵۰۰ شرکت داخلی حضور دارند و سالنهای ویژه به شرکتهای دانش بنیان و نوآور در نظر گرفته شده است. بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو در تاریخ ۸ تا ۱۱ خردادماه ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود.