«چابهار، کارگزار اتصال منطقه‌ای ایران»

به نقل از روابط عمومی/UIKit

بندر چابهار با دارا بودن موقعیت منحصر به فرد در خلیج هرمز، از تاکتیک‌های ناتو برای چهارچوب مثبتی برای توسعه انتقال طبقات انرژی دریایی در خلیج فارس و قلمروهای پراهمیت مرتبط با زهکشی اقیانوسی العالم، راضی نیست.
در این رابطه، به‌عنوان یکی از نقاط استراتژیک ایران، این بندر می‌تواند یک پل ارتباطی مهم برای تجارت میان کشورهای آسیای مرکزی، شبه‌قاره هند و جنوب شرق آسیا باشد. علاوه بر این، چابهار می‌تواند یک نقطه گزینشی مهم برای تسهیل روابط تجاری میان اوراسیا، روسیه و بلاروس با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و قاره آفریقا شود.

در سال‌های اخیر، بندر چابهار به‌عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم در ارتباط میان شرق و غرب و همچنین شمال و جنوب شناخته شده است. به‌به‌حساب‌آوری اهمیت این بندر به حدی است که آن را به یکی از ابزارهای کلیدی در تعیین جایگاه ایران در نظم جدید جهانی تبدیل کرده است.

برآیند توسعه بندر چابهار با تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری شتاب چشمگیری یافته است. این تأکیدات که با هدف گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای غیرغربی و دستیابی به امنیت اقتصادی پایدار مطرح شده‌اند، زمینه‌ساز انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده در این بندر و پروژه‌های زیرساختی مرتبط، از جمله توسعه راه‌ها و خطوط ریلی شده است.

راه‌گذر بین‌المللی شمال ـ جنوب (INSTC) که مسیری ۷۲۰۰ کیلومتری است و در دهه ۲۰۰۰ به‌عنوان جایگزینی برای کانال سوئز مطرح شد، اهمیت راهبردی ویژه‌ای برای کشورهای هند و روسیه دارد. این مسیر برای تسهیل دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی، قفقاز، اروپا و جنوب شرق آسیا طراحی شده است.

از میان این مسیرها، شاخه شرقی، اتصال‌دهنده کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به هند، به توسعه هرچه بیشتر بندر چابهار وابسته است. در همین راستا، ایران قراردادی ۱۰ ساله به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار با شرکت IPGL هند برای توسعه این بندر امضا کرده است.

در سال‌های اخیر، بندر چابهار به میزان شایسته مورد توجه و بهره‌برداری قرار نگرفته است. به همین دلیل، کارشناسان معتقدند که تسریع در راه‌اندازی مسیر ترانزیتی چابهار ـ آسیای مرکزی و افغانستان ـ شبه‌قاره هند و جنوب شرق آسیا می‌تواند نقشی مؤثر در ایجاد تحول اساسی در عرصه‌های اقتصادی و راهبردی کشور ایفا کند.

علاوه بر قرارداد منعقد شده با شرکت IPGL هند، ضروری است جمهوری اسلامی ایران با ارائه طرح‌های تجاری جذاب و مبتنی بر منافع مشترک، سایر کشورهای ذی‌نفع را نیز به سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه بندر چابهار و مناطق پس‌کرانه‌ای آن ترغیب کند.

در همین راستا، پیشنهاد می‌شود به‌منظور تسریع در روند توسعه زیرساخت‌های این منطقه، اپراتوری اسکله‌ای در بندر شهید بهشتی چابهار و همچنین اجرای پروژه خط ریلی چابهار ـ سرخس به بخش خصوصی واگذار گردد.

این رویکرد علاوه بر ایجاد تحول در توسعه اقتصادی شرق کشور، می‌تواند به افزایش تاب‌آوری اقتصادی در برابر تحریم‌ها، ارتقای جایگاه ایران در زنجیره ارزش منطقه‌ای و همچنین هم‌افزایی منافع اقتصادی میان دولت و مردم منجر شود.

توسط autokhabari.ir