نشست خبری مدیرعامل گروه مپنا امروز برگزار شد که در آن توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی و رونمایی از سه محصول جدید این گروه مورد بحث قرار گرفت. در این نشست، مدیرعامل گروه مپنا تأکید کرد که شارژرهای خودروهای برقی تنها یک سخت‌افزار ساده نیستند، بلکه به یک شبکه تأمین انرژی و سیستم دیجیتال پیشرفته متصل‌اند.

سود بهره‌وری بالای خودروهای برقی، به مراتب کمتر از خودروهای درون‌سوز است. این امر به گونه‌ای است که مصرف انرژی این خودروها بیش از دو برابر بهینه‌تر از خودروهای درون‌سوز است. به علاوه، پنج سال آینده، عرصه به کرستی خواهید رسید و ظرفیت شارژ و تولید تجهیزات برقی در افزایش چشمگیری خواهد بود.

به طور کلی، با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای گروه مپنا، انتظار می‌رود که در سال‌های آینده، ظرفیت شارژ و تولید تجهیزات برقی افزایش چشمگیری داشته باشد. برای مثال، در سال آینده، میزان برق مصرفی برای شارژ خودروهای برقی تا ۲۳۰ مگاوات افزایش می‌یابد که این میزان در مقایسه با ظرفیت تولید برق کشور رقم ناچیزی محسوب می‌شود و مشکلی در تأمین انرژی ایجاد نخواهد کرد.

برخلاف سنت‌ها، بازار خودروهای برقی در حال جهش است. در سال ۱۴۰۳، مپنا بیش از ۱۲۰۰ دستگاه شارژر را تولید کرده و برای سال آینده تولید ۳۲ هزار دستگاه شارژر را پیش‌بینی کرده است. این افزایش تولید، به دلیل رشد سریع تعداد خودروهای برقی در کشور و همچنین تقاضای صادراتی برای این محصولات است.

در خصوص تعرفه برق نیز اعلام شد که در حال حاضر، برق ایستگاه‌های شارژ با تعرفه تجاری محاسبه می‌شود و وزارت نیرو در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای تعیین تعرفه ثابت برای برق خانگی در این حوزه است.

به صورت کلی، با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای گروه مپنا، انتظار می‌رود که در سال‌های آینده، ظرفیت شارژ و تولید تجهیزات برقی افزایش چشمگیری داشته باشد. برای مثال، در سال آینده، میزان برق مصرفی برای شارژ خودروهای برقی تا ۲۳۰ مگاوات افزایش می‌یابد که این میزان در مقایسه با ظرفیت تولید برق کشور رقم ناچیزی محسوب می‌شود و مشکلی در تأمین انرژی ایجاد نخواهد کرد.

بنابراین، با توجه به روند رشد خودروهای برقی و برنامه‌های توسعه‌ای مپنا، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک، شرایط واگذاری و تأمین نیازهای مرتبط با خودروهای برقی به سطح مطلوب برسد.

توسط autokhabari.ir