صنعت خودرو ایران؛ با وجود قدمت چندین دههای که دارد، همچنان با مشکلات زیرساختی و بنیادین روبروست. به همین دلیل هم نتوانسته پیشرفتی در خور سابقه بیش از نیم قرن فعالیت خود داشته باشد.
چالشهای صنعت خودرو ایران، پرتعداد و گسترده است. از دخالتهای دولتی در امور خودروسازی و قیمتگذاری دستوری تا تحریمهای سنگین بینالمللی در صنعت خودرو، صنعت خودرو ایران را به عنوان یک مونتاژکار شناخته است.
با وجود این چالشها، شاهد تلاشهایی برای عبور از وضعیت بغرنج فعلی از سوی بخش خصوصی هستیم. پس از موفقیت دولت در خصوصیسازی گروه صنعتی ایران خودرو، امیدهای بسیاری برای ادامه این مسیر با گروه خودروسازی سایپا ایجاد شده است.
شرکت کرمان موتور یکی از شرکتهایی است که شانس زیادی در تصاحب سهام سایپا دارد و به دلایلی که در ادامه به آن اشاره میکنیم، میتواند اصلحترین گزینه برای تملک سایپا باشد.
مهمترین عامل برای موفقیت یک مجموعه اقتصادی در هر کشوری، ثبات تیم مدیریتی است. ثبات در مدیریت ارشد یک مجموعه به خصوص در کشوری مانند ایران که تصمیمهای بلندمدت و اجرای آن با چالشهای فراوانی مواجه است، میتواند گرهگشای مشکلات باشد. اگر بخواهیم مشکلات دو شرکت ایران خودرو و سایپا در دهههای اخیر را آسیبشناسی کنیم، یقینا عامل اصلی همان نبود ثبات در مدیریت است.
بدنیست بدانید، در طول هشت سال گذشته که ایران خودرو و سایپا چند مدیرعامل مختلف را در راس هرم مدیریتی شرکت تجربه کردند، شرکت کرمان موتور با سکانداری یک مدیرعامل مشغول فعالیت بوده است.
موضوع دوم که اگر اهمیت بیشتری از ثبات در مدیریت نداشته باشد یقینا اهمیت کمتری نیز ندارد، مباحث مرتبط با زنجیره تامین و تولید خودرو با داخلیسازی بالا است.
کرمان موتور اولین خودروساز بخش خصوصی است که زنجیره تامین و پلتفرم اختصاصی را در تملک دارد و نخستین محصول بر پایه این پلتفرم نیز تولید و معرفی شده است. کرمان موتور، خودرو ایگل را براساس پلتفرم اختصاصی خود توسعه داده و نمونههای برقی، هیبریدی و هاچبک این خودرو را نیز در دست توسعه دارد.
در شرایطی که خودروسازان ایرانی، منفعت را در واردات خودرو و مونتاژ با داخلیسازی حداقلی میبینند، شرکت کرمان موتور با صرف هزینه گزاف مسیری را دنبال کرده است که به خودروساز شدن منتهی شده است. این مسیر هر چند کرمان موتور را با چالشهایی نیز مواجه کرده است اما نتیجهای که همراه داشته است، بسیار ارزشمند است.
سومین و آخرین دلیلی که کرمان موتور را به گزینهای اصلح در تملک سهام سایپا تبدیل میکند، مشخص بودن برنامه تولید سالانه و نتیجه ثبات مدیریتی و بهرهمندی از زنجیره تامین اختصاصی است.
کرمان موتور برای سال ۱۴۰۴، تولید ۱۳۰ هزار دستگاه خودرو را هدفگذاری کرده است. در برنامه تولید سالانه کرمان موتور، شاهد تولید ۴ مدل جدید با تیراژ نسبتاً مناسب هستیم.
سه عامل ثبات مدیریتی، زنجیره تامین اختصاصی و اهداف قابل دستیابی است که شرکت کرمان موتور را در مسیری قرار داده است که یقینا در آینده از آن بیشتر خواهد شنید. ظرفیتهایی که در کرمان موتور ایجاد شده است، توان تغییر جایگاه این شرکت در افکار عمومی از یک شرکت مونتاژکار به یک شرکت خودروساز را دارد.