اسفند 1403: وزارت نفت در سال جاری موظف شده که طرح «اتصال کارت سوخت به کارت بانکی» را با همکاری بانک مرکزی، اجرا کند. این طرح در شهر تهران به صورت آزمایشی اجرا شده و در صورت موفقیتآمیز بودن آن، در سراسر کشور نیز پیادهسازی و اجرا خواهد شد. اما درباره نحوه اجرای این طرح چند نکته مهم وجود دارد که باید آنها را بدانید:
خدمات سوختگیری با کارت بانکی اکنون در یکی از جایگاههای تهران آزمایش میشود. در این طرح بعد از ثبتنام و احراز هویت فرد، با انتخاب جایگاه سوخت از طریق سامانه، کدی که برای شما ارسال میشود را باید وارد دستگاه سوخت کنید. بعد از وارد کردن کد، سوختگیری آغاز میشود. به این ترتیب هزینه سوخت بعد از سوختگیری، بدون نیاز به کارت سوخت، مستقیماً از حساب بانکی، برداشت میشود.
دی 1403: رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران کشور، درباره اتصال کارت سوخت به کارت بانکی توضیح داد بر اساس مصوبه مجلس در قانون بودجه، پیش بینی میشود مساله حذف کارت سوخت خودرو و اختصاص یارانه به کارت بانکی اشخاص در سه ماهه اول 1404 تعیین تکلیف شود. بر اساس بررسیهای فنی و طرحهای قبلی اجرا شده به صورت آزمایشی، مجلس به این نتیجه رسیده است که بایستی برای مدیریت یارانه سوخت، از کارت بانکی افراد استفاده شود و نیازی به کارت سوخت نیست. ساختار فعلی سالهای قبل ایجاد شده و در مقاطع زمانی موفقیتهایی هم داشته است، ولی در شرایط فعلی کشور، نیازمند تغییرات و به روز رسانی است بنابراین طرح استفاده از کارت بانکی مطرح شده است.
وی افزود ایجاد تغییرات در نحوه توزیع هدفمند یارانه سوخت نیازمند اجماع همه دستگاههای مرتبط و بخش خصوصی است؛ بهطوری که طرح دارای پیچیدگی نباشد و قابلیت اجرا داشته باشد و صرفاً بر اساس دادههای تئوری تدوین و تصویب نشود. برای اجرای طرحی بزرگ مانند حذف کارت سوخت و جایگزینی کارت بانکی باید آییننامههای اجرایی و دستورالعملهای شفاف با پیوستهای حقوقی، فرهنگی و اجتماعی و با قابلیت عملیاتی قطعی تدوین شود و ابتدا باید سازوکار تغییر تخصیص سهمیه و یارانه از خودرو به مالک خودرو اجرایی شود، لذا صرفاً با دو خط در قانون بودجه نمیتوان در این حوزه به موفقیت رسید.
وی تاکید کرد لازم به ذکر است که اگر طرح طوری تدوین شود که نیاز به تغییرات در زیرساختها باشد، بخش خصوصی و خصوصاً جایگاهها توان هزینهکرد برای این تغییرات را ندارند و بایستی دولت برای این طرح ملی در بحث تغییرات سختافزاری و نرمافزاری احتمالی، منابع مالی اختصاص دهد. در بحث حذف کارت سوخت و جایگزینی کارت بانکی، فعلاً تغییر شیوه سهمیهبندی یا قیمت سوخت مطرح نیست.
دی 1403: سید هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، اعلام کرد که شورای نگهبان با انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی موافقت کرد. وی درباره انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی توضیح داد مورد انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی است که امکان انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی پیشبینی شده است که با بررسیهای انجام شده خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. مورد دیگر ارائه انتقال سهمیه سوخت ناوگان حمل و نقل به صورت ریالی است که نسبت به آن ایرادی نداشتیم و فقط هیات عالی نظارت نکاتی را داشتند که ان شاءالله مجلس رعایت کند، مغایرت این قسمت هم برطرف خواهد شد.
دی 1403: طبق مصوبه بودجه 1404 قرار است شیوه سوختگیری در کشور تغییر کند و بدون هرگونه تغییر در قیمتها، به جای کارت سوخت از کارت بانکی استفاده شود. یعنی سامانه سوخت فعلی که بسیار قدیمی و مستهلک و غیرقابل برنامهریزی است، جمعآوری شده، سهمیه بنزین خودروها بر روی کارت بانکی صاحب آنها شارژ میشود. بدین ترتیب مردم فقط با یکبار استفاده از کارت بانکی هم از سهمیه بنزین خود استفاده کرده و هم مبلغ را پرداخت میکنند و این اقدام با همه کارتهای بانکی به نام صاحب خودرو امکانپذیر است.
آذر 1403: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت را مکلف به فراهم کردن انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو کردند. نمایندگان در نشست علنی روز 17 آذرماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینهای لایحه بودجه سال 1404 کل کشور با جزء (دو) بند (ت) تبصره (سه) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. در این بخش چنین آمده: وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی ربط در امور پالایش و پخش مکلف است با همکاری بانک مرکزی امکان انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو را فراهم نماید.
مرداد 1402: علیاکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، خبر داد که برای جایگزینی کارتهای بانکی به جای کارت سوخت اقداماتی انجام شده و به نتایج خوبی رسیدهایم. وی توضیح داد این طرح به صورت پایلوت در یکی از جایگاههای سوخت اجرایی شد. برای استفاده از کارتهای بانکی دو راهکار وجود داشت که هر دو راهکار را در دستور کار قرار دادیم و نظر ما این بود که وقتی این طرح از فاز مطالعاتی خود خارج شد اطلاعرسانی ویژه انجام دهیم.
وی افزود بررسی آزمایشی باتوجه به اینکه یک کار فنی است، زمان نیاز دارد. در بحث استفاده از کارت بانکی، تاکسیهای اینترنتی طرح موضوع کردند و فرایند استفاده از کارت در داخل جایگاهها به معنای حذف کامل کارت هوشمند سوخت نیست. یعنی آنچه با تاکسیهای اینترنتی برخورد میکنیم، استفاده از کارت آزاد جایگاهها روی تجهیزات قدیمی است. زمان دقیق اجرای طرح را نمیتوان اعلام کرد تا به نتایج درخشان برسیم؛ زیرا یک کار جدید است که پیادهسازی آن زمانبر است.
تیر 1402: محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، از اجرای طرح آزمایشی عرضه سوخت از طریق کارت بانکی در یک جایگاه شهر تهران خبر داد و گفت در صورت موفقیتآمیز بودن مراحل آزمایشی و صدور مجوزها، در مرحله نخست این طرح، توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی آغاز خواهد شد.
وی در این باره توضیح داد در مرحله نخست، این طرح در یک جایگاه بهصورت پایلوت در شهر تهران اجرایی خواهد شد و در صورت آماده بودن بسترها و دریافت مجوزها و انجام مراحل خوداظهاری از سوی افراد، به سمت عرضه بنزین سوپر با کارت مغناطیسی در دیگر جایگاهها خواهیم رفت. عرضه بنزین سوپر فعلاً از طریق کارت آزاد انجام میشود. در حوزه توزیع سوخت نرخ اول، بستر ارتباطی ما باید آنلاین (برخط) باشد و اگر برخط نباشد، قطعاً استفاده از کارت بانکی چالشبرانگیز است. برای استفاده از کارت بانکی در توزیع سوخت نیاز به اتصال به شبکه شتاب وجود ندارد و افرادی که کارت بانکی دارند، مانند طرح هدفمندی یارانهها یک شماره حساب در دسترس به عنوان کارت سوخت معرفی میکنند.
تیر 1402: رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور، در مورد وضعیت کارت سوخت در جایگاهها گفت مشکلات نسبت به زمان آغاز طرح خیلی کمتر شده؛ زیرا اطلاعرسانی کاملی نشده بود. شیب اجرا هم نسبت به اوایل که تندتر بود کندتر شده است زیرا مردم در ابتدا پذیرای طرح نبودند. اکنون وضعیت طرح بهتر شده و آمار استفاده از کارت سوخت شخصی برای استفاده از سهیمه بنزین آزاد رو به افزایش است. مهمترین مشکل، تاخیر در صدور کارتهای سوخت یا مشکلات در تحویل آنها است که به دلایل مختلف رخ میدهد.
وی درباره تخصیص سهمیه به کارتهای بانکی توضیح داد هدف از ایجاد سامانه هوشمند سوخت از ابتدا این بوده که به ازای هر خودرو، سوختی را به صورت یارانهای یا سهمیه یارانهای تخصیص دهد، اما اکنون لازم است که با تکنولوژیهای روز، نحوه توزیع سوخت را تغییر دهیم. در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام 100 هزار تومان هزینه برای مردم داشته است؛ با این روند نه تنها مردم ناراضی میشوند، بلکه آن کسی که کارت را صادر میکند یا واردات تراشه انجام میدهد هم متضر میشود. اکنون کارتهای سوخت هیچ نقشی به جز نشان دادن یک عدد (میزان سهمیه سوخت باقیمانده) ندارند؛ وقتی هم صحبت از حذف کارت سوخت میشود، منظور این است که شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی با کارتهای بانکی که در اختیار افراد است، همان یارانه و سهمیه را بتواند مدیریت کند و نیازی به استفاده از دو کارت مختلف نباشد.
امروز الثالث اسفند در 1403 رحمة الله عليه همه بزرگترین بت الاعبادگان هستند