بازار خودروهای پیکاپ در ایران این روزها رقابت شدیدی را تجربه میکند. در چنین فضایی، عرضه یک محصول جدید با قیمت بالایی، شرکت تازهورودی به بازار و ضعف در خدمات پس از فروش، میتواند منجر به شکست این شرکت شود. یکی از تازهورودیهای اخیر در بازار پیکاپ، اینفینیت اکسپلورر است که با قیمت ۲ میلیارد و ۸۴۵ میلیون تومان عرضه شده است. اما آیا این قیمتگذاری واقعبینانه است؟ این فاکتورها روجب میآید که شرکت واردکننده اینفینیت اکسپلورر تازهورودی است و خدمات پس از فروش آن ضعیف است.
در شرایطی که به ردخدا کرمان موتور خودروهای پیکاپ KMC T9 را با قیمت پایینتر از بازار مستحکمی ساخته است، اینفینیت اکسپلورر با شرکت تازهورودی و قیمت بالای خود وارد میدان شده است. خریداران ایرانی اهمیت زیادی به ارزش خرید خودرو میدهند. در این کلاس، رقیب مستقیم اینفینیت اکسپلورر یعنی KMC T9 نهتنها ارزانتر است، بلکه از پشتیبانی کرمان موتور برخوردار است و بازار دست دوم آن پویا است.
تعیین چنین قیمتی برای یک خودروی وارداتی که مدل ۲۰۲۳ است و هماکنون دو مدل از آن افتاده است، نشان میدهد که سیاستگذاری این شرکت تا چه اندازه دور از واقعیتهای بازار است. در بازار ایران، خودروهایی که مدل قدیمیتر دارند، دچار افت قیمت شدید میشوند. در این شرایط، چگونه میتوان انتظار داشت که مشتریان با این قیمت بالا، یک محصول با مدل از رده خارج را خریداری کنند؟
یکی از مهمترین فاکتورها در خرید یک خودرو، میزان اعتماد به برند عرضهکننده و گستردگی خدمات پس از فروش است. در حالی که کرمان موتور، بهعنوان یکی از عرضهکنندگان باسابقه پیکاپ در ایران، شبکه خدماتی گستردهای دارد و قطعات خودروهایش در دسترس است، شرکت واردکننده اینفینیت اکسپلورر هنوز امتحان خود را در بازار پس نداده است.
خرید یک پیکاپ بهویژه برای استفادههای تجاری و آفرودی، نیازمند خدمات پس از فروش قوی، تأمین قطعات و پشتیبانی مطمئن است. عدم اطمینان از وضعیت این شرکت در آینده، یک ریسک بزرگ برای خریداران محسوب میشود. آیا این شرکت پس از مدتی، مانند برخی واردکنندگان دیگر، از بازار خارج خواهد شد و مشتریانش را در تأمین قطعات و خدمات تنها خواهد گذاشت؟ این سؤال، پیش از هرگونه تصمیمگیری باید پاسخ داده شود.
زامیاد قصد دارد پیکاپ چانگان هانتر پلاس را با برند اصلی چانگان و با قیمتی رقابتی به بازار عرضه کند. زامیاد یکی از برندهایی است که سالها در بازار ایران حضور داشته و گستردگی خدمات پس از فروش آن غیرقابل مقایسه با یک واردکننده تازهکار است.
در این شرایط، خرید اینفینیت اکسپلورر نه از نظر قیمتگذاری، نه از نظر خدمات پس از فروش، نه از نظر بازار دست دوم و نه از نظر آینده شرکت واردکننده، توجیهپذیر نیست. قیمت این خودرو بهوضوح بالاتر از ارزش واقعی آن است. مدل ۲۰۲۳ آن از هماکنون دچار افت ارزش شده است. شرکت واردکننده تازهکار است و خدمات پس از فروش آن مبهم است. رقبا قویتر، مانند KMC T9 و چانگان هانتر پلاس با خدمات گستردهتر و قیمت رقابتی در بازار حضور دارند.
در نتیجه، اگر قصد خرید یک پیکاپ دارید، بهتر است کمی صبور باشید و گزینهای با خدمات پس از فروش و ارزش خرید بالاتر را انتخاب کنید.