صنعت هوانوردی، علاوه بر ایجاد ده‌ها هزار شغل، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) را ارتقا می‌دهد. این صنعت، نقش مهمی در برقراری ارتباطات بین افراد، کسب‌وکارها و فرهنگ‌ها در سراسر جهان و اتصال آنها به بازار‌های جهانی ایفا می‌کند. از لحاظ اقتصادی، سهم پررنگ صنعت هوانوردی شامل خطوط هوایی، فرودگاه‌ها، تولید هواپیماها، گردشگری و لجستیک است.

طبق گزارش‌های موجود، صنعت هوانوردی با درآمد سالانه ۳.۵ تریلیون دلار، حدود ۴.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را تشکیل می‌دهد.

سعید چلندری، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، گفت که در سال اخیر، این فرودگاه به عنوان یکی از موفق‌ترین فرودگاه‌های کشور، از نظر درآمدزایی و پایداری در شهر فرودگاهی شناخته شد. درآمد شهر فرودگاهی امام خمینی در دو سال گذشته ۶ برابر افزایش داشته است.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای این فرودگاه، اظهار داشت: «حال حاضر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری روی میز مان است که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن پیمان‌ها با قرارداد ارائه شده است. این سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی انجام شده و تا پیش از سال جدید، عملیات اجرایی این پروژه‌ها آغاز خواهد شد.»

چلندری همچنین اشاره کرد که ۲۰ سال از زمان بهره‌برداری از فرودگاه امام از نمادگذاری این فرودگاه نگذشته است. در این مدت، تنها یک ترمینال بین‌المللی در این فرودگاه وجود دارد که روزانه بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ پرواز بین‌المللی انجام می‌شود.

وی گفت که فاز دوم این فرودگاه به مدت پنج سال، بر اساس دستورالعمل‌های رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، در حال tiếnkses است. با این حال، نوع قرارداد و اعتبارات مربوط به این پروژه، تحت بررسی قرار خواهد گرفت.

مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقل، تصریح کرد که ایران در حال حاضر بر روی فلات مصرف سوخت هواپیما در نشست و برخاست قرار دارد که در مقایسه با سایر فرودگاه‌های منطقه، کمتر است. همچنین ساختار پیشرفته صنعت هوایی کشور با این که عمر کوتاه‌تر در مقایسه با سایر شیوه‌های حمل‌ونقل است، تاکنون فاصله زیادی با تحقق اهداف مطلوب خود دارد.

وی ادامه داد که برای رونق فرودگاه‌های کشور، به‌ویژه فرودگاه امام خمینی و فرودگاه مهرآباد، سه کار ضروری است. نخست آن که این شیوه حمل‌ونقلی از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود و یارانه سوختی شرکت‌های هواپیمایی مستقیماً به مسافران پرداخت شود.

باقری با کنار گذاشته شدن قیمت‌گذاری دستوری، اشاره کرد که ورود سرمایه بخش غیردولتی به این صنعت هموارتر می‌شود و شاهد ورود ناوگان و افزایش ایمنی و کیفیت پرواز‌ها خواهیم بود.

درنهایت، وی عنوان کرد که سومین قدم لازم برای رونق صنعت هوایی کشور، همکاری هوایی با کشور‌های توسعه یافته در این حوزه است.

توسط autokhabari.ir