تولید خودروهای برقی در دنیا با جهش ناگهانی به hız و وسعت بیسابقهای رسیده است. طبق پیشبینیها، سال ۲۰۲۵ شاهد جهش ۳۰ درصدی فروش محصولات تمام برقی و پلاگین هیبریدی در بازارهای جهانی بوده است. در این میان خودروسازان چینی رشد ۳۵ درصدی را در تولید محصولات برقی تجربه کردهاند.
فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبرید به ویژه محصولات چینی طی ۶۰ روز نخست سال میلادی جاری جهش ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. در این مدت، حدود ۲.۴ میلیون دستگاه انواع خودرو برقی و پلاگین هیبریدی در سراسر جهان فروخته شده است. چین در صدر این رشد قرار دارد و فروش در این کشور با افزایش ۳۵ درصدی به ۱.۴ میلیون دستگاه رسیده است.
این افزایش عجیب نشاندهنده آن است که مصرفکنندگان چینی دستنگاه نداشته و با سرعتی چشمگیر به استقبال خودروهای برقی رفتهاند. در ماه فوریه، افزایش ۷۶ درصدی نسبت به سال قبل به ثبت رسیده است. البته باید در نظر داشت که تعطیلات سال نوی چینی در این افزایش ناگهانی بیتأثیر نبوده است، اما روند کلی غیرقابل انکار است.
فروش خودروهای تمام برقی در چین ۴۶ درصد و فروش خودروهای هیبریدی پلاگین ۲۲ درصد افزایش یافته است. این آمار نشاندهنده تغییر قوی به سمت خودروهای تمام برقی در بازار چین است.
در آمریکا، فروش خودروهای برقی و هیبریدی پلاگین ۲۸ درصد افزایش یافته است. این افزایش ممکن است به دلیل تلاش مصرفکنندگان برای استفاده از اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری دولت فدرال برای خودروهای برقی قبل از احتمال حذف آن باشد.
اروپا نیز در رشد جهانی خودروهای برقی سهیم است و فروش در این قاره ۲۹ درصد افزایش یافته است. نکته جالب اینجاست که فروش خودروهای هیبریدی پلاگین در اروپا تنها شاهد افزایش اندک ۲ درصدی بوده است. در فرانسه، پس از اینکه دولت مالیات وزنی را برای این خودروها معرفی کرد، فروش خودروهای هیبریدی پلاگین با کاهش چشمگیر ۴۸ درصدی مواجه شد.
این کاهش قابل توجه فروش خودروهای هیبریدی پلاگین در فرانسه پس از اعمال مالیات وزنی، نشاندهنده قدرت سیاستهای دولتی در شکلدهی به رفتار مصرفکنندگان است. با افزایش هزینه این خودروها، خریداران به سمت گزینههای دیگر، از جمله خودروهای تمام برقی یا خودروهای بنزینی، سوق داده شدند.
این موضوع زنگ هشداری برای سایر کشورها است که به دنبال ترویج استفاده از خودروهای برقی هستند. سیاستهای تشویقی و تنبیهی میتوانند نقش مهمی در تسریع یا کند کردن روند گذار به خودروهای برقی داشته باشند.
رشد بازار خودروهای برقی تنها به چند کشور محدود نمیشود. این روند در سراسر جهان در حال گسترش است و نشان میدهد که خودروهای برقی دیگر یک پدیده حاشیهای نیستند، بلکه به جریان اصلی تبدیل شدهاند. عواملی مانند کاهش قیمت باتریها، افزایش آگاهی عمومی در مورد مزایای زیستمحیطی خودروهای برقی و بهبود زیرساختهای شارژ، به این رشد کمک میکنند.