حضرت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در تازه ترین گزارشی که در این سرایILINE عبارتی در صنایع هوا تعلق دارد.وی در پاسخ به این سوال که چرا ایرلاین های ایرانی از بلیت های خارجی گران تر استفاده می کنند، اظهار داشت: ایرلاین های ایرانی در خارج از کشور نرخ بلیت ها را به ارز دلار دریافت می کنند و اینگونه برای خارج کردن پول مالیات نمی دهند. بنابراین میلیون ها دلار ارز از کشور خارج می شود و نرخ ارز افزایش می یابد. از سوی دیگر مسافران ایرانی که با پول رایج کشور بلیت خارجی را خریداری می کنند مجبور می شوند بلیت های خارجی را بیش از سه برابر گران تر بخرند.

به گزارش خبرگزاریتابناک به نقل از ایرنا، وی افزود: رقابت بین ایرلاین ها وجود ندارد و آنها سوء استفاده می کنند. شرکت های هواپیمایی که بلیت های خارجی را عرضه می کنند بلیت ها را به بالاترین نرخ و همچنین در خارج از کشور با ارز خارجی به مسافران عرضه می کنند. این سیاستگذاری تاراج بیت المال است. اگر مسائل را ریشه یابی کنید متوجه می شوید که دشمنان نظام قوانینی را وضع کرده اند و به مردم خیانت می کنند.

رفیعی ادامه داد: بعد از درگیری های منطقه پروازهای شرکت هواپیمایی لوفت هانزا به ایران چند ماه متوقف شد و با کاهش ظرفیت ناوگان هوایی نرخ بلیت های خارجی افزایش یافت اما به تازگی این شرکت به جمع شرکت های هواپیمایی امارات، ترکیش و قطر پیوست و با افزایش عرضه به یکباره هر بلیت خارجی حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزان تر شد. افزایش هزینه های سفر با انحصارطلبی ایرلاین ها

وی گفت: در ایران ناوگان هوایی کم است. اگر روابط به گونه ای مدیریت شود تا ایرلاین های خارجی به کشور بیایند نرخ بلیت ارزان می شود. ما راهکار ارائه دادیم و برای این کار راه قانونی وجود دارد. اما غوغاسالاری ایرلاین ها وجود دارد و آنها اجازه نمی دهند این اتفاق بیفتد. هیچکس گوششنوایی ندارد.

رفیعی تاکید کرد: شرکت های هواپیمایی در اختیار تعداد محدودی از افراد است. حتی اگر عرضه به میزان مکفی باشد آنها بلیت ها را محدود می کنند تا نرخ ها افزایش یابد. بنابراین نرخ بلیت ها به Prices نوسان می کند.

وی افزود: طبق قانون شرکت های هواپیمایی باید عوارض خروج از کشور را بپردازند. آنها هم عوارض را بر روی بلیت مسافران می کشند. همچنین مسافران باید عوارض خروج از کشور بدهند و هر مسافر ۱۰ یورو برای خروج از ایران به حساب فردوگاه واریز می کند. اما مگر پول ما یورو است که چوب حراج به ارزش پول ملی می زنند. با این زیاده خواهی ها هزینه سفر بالا می رود.

به گفته وی اگر گردشگران خارجی هم بخواهند به ایران بیابند با سخت گیری هایی که می شود، علاوه بر اینکه سفر به ایران گران است آنها سرویس دهی را با دیگر کشورها مقایسه می کنند و از سفر به کشور پشیمان می شوند و کشورهای دیگری را برای مقاصد گردشگری انتخاب می کنند. بعد مسئولان با افتخار اعلام می کنند درآمد فرودگاه ها نسبت به سال گذشته ۶ برابر افزایش یافته است که این افتخار ندارد. این افتخار ناشی از تورم است.

رهبر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تصریح کرد: در حضور رئیس جمهور، وزیر میراث فرهنگی و معاون اول رئیس جمهور گفتم شما نمی خواهید دست ما را بگیرید، پای ما را که گرفتید، رها کنید تا کار خود را انجام دهیم. نگاه به آمار و ارقامی که دوستان در دولت ارائه می دهند نداشته باشید. گردشگری چیزی نزدیک به صفر است. اگر کمیته حقیت یابی در نظر بگیرید متوجه می شوید از پنج هزار آژانس هواپیمایی دارای مجوز فقط ۵۰۰ آژانس مشغول فعالیت هستند.

رفیعی توضیح داد: ما موانع صنعت گردشگری را داد می زنیم و می گوییم این صنعت از رونق افتاده و به رکود رسیده است. به علاوه هزینه های سفر و اقامت در ایران گران است و نظارتی نیست. دولت هم در این زمینه دخیل است. اگر دولت از صاحبان قدرت حمایت نکند این اتفاق نمی افتد. اما اخیرا فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی بر خلاف جریان آب شنا و نقد به این جریان را همراهی کرد و گفت «چرا هزینه های حمل و نقل باید تا این حد گران باشد و حق مردم ضایع شود.» سخنی که تاکنون هیچ یک از وزرای این وزارتخانه بر زبان نیاورده اند.

توسط autokhabari.ir