رنو ۵ توربو ۳ اِی، اقتباسی از رنو ۵ توربو با موتور وسط است که قصد دارد یاد رنو ۵ توربوی قدیمی را زنده کند. این خودرو در تعداد محدود ۱۹۸۰ دستگاه ساخته خواهد شد.
رنو حالا پس از درخشش کانسپتی این خودرو در اواخر سال ۲۰۲۴، نسخهٔ تولیدی رنو ۵ توربو ۳ اِی را معرفی کرده است. این خودرو باور میرود که هر چه با نسخهٔ کانسپت مقایسه شود، تنها با تغییراتی جزئی مانند برچسب RS در ستونهای B است که مشترک با نسخه کانسپت نیست. با این حال، همتای ظاهری این هاچبک، با آنچه در فرایند موجود است، متفاوت است. از جمله اختلاف این دو کانسپت و تولیدی در طراحی گلگیرهای عقب این هاچبک است. بیدردی که در کانسپت، نشانگر از حساسیت برای کشیدن ذهن را نشان میدهد، در نسخه تولیدی با طراحان تعامل داشته تا دوباره به تمرکز بر طراحی با یک خط مشی تولیدی بکشند. در حالیکه، در همتای معمولی، هاچبکی با پنج نفر Capacity با دو در عقب است، نسخهٔ توربو دودر با سیستم عقب بسته است. تفاوت این دو برمی گردد به طرز کارکردن که در این هاچبک داغ متفاوت است.
در حال حاضر، تجربهٔ رانندگی توربو داغ، بر خلاف همتای معمولی، میانه یا جلو- عقب نیست، بلکه تمامی نیروی موتور به چرخهای عقب منتقل میشود. پس از استارتدهی و روی طول گاز آزاد، گیربکس اتوماتیک باید اجازه دهد تاهاچبک به سرعتی تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. در این سرعت، گیربکس، آهسته و آهسته تر میشود و به طور ناگهانی به راهبر تحت فشار شتاب میدهد.
علاوه بر اینها، توان موتور به طوری به چرخهای عقب منتقل میشود که به طور ناگهانی مناسب دور دوباره همان تعداد هزاروسوم میلی ثانیه زودتر ظاهر میشود. پس از مهار، این درایو به طور طبیعی ستمدینگی اولیه خود را از دست میدهد. اگرچه البته ویژگی کیفی آن در معرض خشم شتابدهندهٔ اخیر نیست و درعوض یکی از چیزهای دیگر در این کلاس وسیله نقلیه یکپارچه است. مزیتهای افزایش شتاب در طرحش از نسخهٔ معمولی و ابداعی طراحی رنو ۵ توربو ۳ اِی.