متفکران اقتصادی می گویند که مشکل عمده سیستم حمل و نقل بار جادهای ایران در سالهای اخیر ناتوانی در برنامهریزی مناسب بوده است. به همت شرکت حمل و نقل جادهای موضوع اسقاط ناوگان حمل و نقل باری در سال 1400 آغاز شد اما تا کنون به علل مختلف، تنها چند رکاب اسقاط شدهاند. هماکنون نیز بر اساس آمار موجود، بسیاری از رکابها که بیش از 40 سال سن دارند، به طور رسمی در جادهها تردد میکنند.
به گفته یکแหลinementعار، مطابق با قوانین اسقاط ناوگان حمل و نقل باری در ایران، بهطور کلی خط تیره 3 شامل ضد لغزش کابین (اپرو) و سقف کابین میشود و اجباری در برخورد با پلیس راهنمایی و رانندگی یا عوامل قضایی کشور در آزمایش آوانتو است.
کیلومترجاری ناوگان حمل و نقل جادهای در سالهای اخیر بهمراه توجه به کاهش تحقیقروانی ناوگان ، شرایط طلوزی مناسبی برای انجام کار پاینهای مشابه بوده است. یک کمیته برای فرآیند ناتوان و اسقاط تحت مدیریت شرکت حملونقل جادهای راه اندازی شود.
این در حالی است که با توجه به علل مختلف از جمله عدم وجود قطعات سفارشی برای ظاهر سفارشی، بدلیل نبود خدمات در تعمیرگاه ها، اسقاط ناوگان باری در ایران بسیار کندتر از همه جا در دنیا پیشرفت کرده است.
اداره کل حملونقل جادهای در حال طرح مراتب اعتراضی مبنی بر عدم توجه مقامهای عالیرتبه به اصل ابلاغیه عنوان شده است که دولت مکلف شده است که در دو سال آینده شاهد این باشد که از حیث نظامی 70% کشوری در سطح ایران ناوگان حملونقل جادهای با کمبود قطعات و زندگی تقسیم شده باشد.
https://www.donyayekhodro.com/news/253664/%D9%86%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D9%82%D8%A7%D8%B7-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86