رنو ۵ توربو 3E یک هات هatches با طراحیی مدرن است که در در—–

نسخه تولید انبوه رنو ۵ توربو 3E در ایرانی RIO رونمایی شد. این خودرو که اواخر سال 2024 در قالب یک مدل مفهومی در معرض دید عموم قرار گرفته بود، تغییرات زیادی را تجربه کرده و تقریباً با همان شکل و شمایل به دست مشتریان خواهد رسید.

این هاچبک الکتریکی با الهام از مدل‌های کلاسیک رنو ۵ توربو و توربو ۲ طراحی شده است. بدنه عریض و گلگیرهای حجیم در عقب، حس و حال یک خودروی مسابقه‌ای را القا می‌کند. این مدل روی رینگ‌های غول‌پیکر ۲۰ اینچی سوار شده و از دو موتور الکتریکی بهره می‌برد که به‌صورت مستقل در چرخ‌های عقب نصب شده‌اند.

هر موتور 268 اسب بخار قدرت دارد و مجموع خروجی پیشرانه به 536 اسب بخار می‌رسد. اما نکته جالب‌تر، گشتاور 4,800 نیوتن متری است که اعلام شده است. البته این رقم احتمالاً گشتاور چرخ‌هاست، نه پیشرانه. قبلاً خودروسازانی مانند جی ام سی و تسلا نیز از همین روش برای اعلام گشتاور استفاده کرده‌اند. به نظر می‌رسد گشتاور واقعی موتور حدود 10 درصد کمتر از مقدار اعلام شده باشد.

به گفته کمپانی فرانسوی، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رنو ۵ توربو 3E حدود 3 ثانیه زمان می‌برد. همچنین، حداکثر سرعت این خودرو تا دندان مسلح به 270 کیلومتر بر ساعت (168 مایل بر ساعت) می‌رسد که برای یک هاچبک شهری عددی خیره‌کننده محسوب می‌شود.

رنو ۵ توربو 3E از یک پک باتری 70 کیلووات ساعتی سود می‌برد که طبق استاندارد WLTP بردی در حدود 400 کیلومتر را فراهم می‌کند. این مدل بر خلاف نسخه استاندارد رنو ۵ که به شارژ سریع 100 کیلوواتی محدود شده، از معماری 800 ولتی برخوردار است و می‌تواند با سرعت 350 کیلووات شارژ شود. در شرایط ایده‌آل، شارژ 15 تا 80 درصد تنها 15 دقیقه طول می‌کشد.

با وجود ابعاد بزرگ‌تر و باتری حجیم‌تر، وزن 5 توربو 3E تنها 1,450 کیلوگرم است که تقریباً با نسخه استاندارد رنو ۵ با باتری 52 کیلووات ساعتی برابری می‌کند. برای کاهش وزن، رنو از فیبر کربن در بدنه و کابین استفاده کرده و درهای عقب و صندلی‌های اضافی را حذف کرده است.

درون کابین، حس و حال یک خودروی مسابقه‌ای کاملاً حفظ شده است. دسته دنده عمودی مخصوص دریفت، صندلی‌های اسپرت با کمربند شش نقطه‌ای، میله‌های محافظ و استفاده گسترده از آلکانترا فضای داخلی را فوق‌العاده هیجان‌انگیز کرده است.

رنو قصد دارد تنها 1,980 دستگاه از 5 توربو 3E را تولید کند. این خودرو که ادای احترامی است به مدل 5 توربو کلاسیک 1980، در اروپا، خاورمیانه، ژاپن و استرالیا به فروش خواهد رسید. ثبت سفارش برای این فرانسوی جذاب طی هفته‌های آینده آغاز می‌شود. رنو هنوز قیمت دقیق را اعلام نکرده، اما احتمالاً با برچسبی شش رقمی روبرو خواهیم شد.

علاوه بر رنو 5 توربو 3E، در جدول زیر می‌توانید مشخصات آن را به طور خلاصه مشاهده نمایید.

– موتور: دو موتور الکتریکی روی چرخ‌های عقب
– قدرت خروجی: 536 اسب بخار (400 کیلووات)
– گشتاور (تقریبی): 480 نیوتن متر (حدود 4,800 نیوتن متر)
– شتاب ۰ تا ۱۰۰: حدود 3 ثانیه
– حداکثر سرعت: 270 کیلومتر بر ساعت
– باتری: 70 کیلووات ساعت
– برد حرکتی (WLTP): 400 کیلومتر
– معماری الکتریکی: 800 ولت
– حداکثر سرعت شارژ: 350 کیلووات
– زمان شارژ 15 تا 80 درصد: 15 دقیقه
– وزن: 1,450 کیلوگرم
– تعداد تولید: 1,980 دستگاه
– بازارهای هدف: اروپا، خاورمیانه، ژاپن، استرالیا
– قیمت احتمالی: بیش از 100 هزار دلار

توسط autokhabari.ir