سال ۱۴۰۳، سالی بود که بازار خودرو ایران با رکودی بیسابقه و شدید مواجه شد. این رکود همراه با تورم شدید بهمنماه باعث شد بازار خودرو ایران در شرایط ناپایداری قرار بگیرد. اما بازارهای دیگر نیز در طول سال trải.from پاسهای مختلفی را دیدند.
در بهار ۱۴۰۳، بازار خودرو با افزایش تقاضا ناشی از خریدهای نوروزی، شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی بود. در این مقطع، قیمت خودروهای داخلی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت. اما پس از پایان تعطیلات و کاهش تقاضای کاذب، قیمتها وارد روند نزولی شدند.
با آغاز تابستان، محدودیتهای تولید ناشی از ناترازی انرژی، عرضه خودروهای داخلی را کاهش داد. این عاملی بود که باعث شد قیمتها دوباره صعودی شوند. اما این رشد قیمتی نسبت به بهار، شیب ملایمتری داشت.
پس از گذشت یک ماه از تابستان، رکودی بیسابقه بازار خودرو را فرا گرفت و این وضعیت تا پایان سال ادامه داشت. در اسفند، با بازگشت تقاضای نوروزی، بازار بار دیگر شاهد افزایش قیمتها بود. اما این روند صعودی به دلیل کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان، شدت زیادی نداشت.
در سال ۱۴۰۳، بازار خودرو تحت تأثیر چندین عامل کلان دچار نوسان شد. افزایش قیمت کارخانهای خودروسازان، تغییرات سیاستهای اقتصادی، تحولات بینالمللی، نوسانات نرخ ارز و تغییر منشأ ارزی واردات، از جمله عوامل تأثیرگذار بر این بازار بودند.
به گفته کارشناسان، بازار خودرو در ایران همچنان در دام سوداگری گرفتار است. در چنین شرایطی، تحولات دیپلماتیک و نوسانات ارزی تأثیر مستقیمی بر روند قیمتی خودروها دارند. یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش قیمت خودرو، سیاستهای عرضه محدود از سوی خودروسازان است. این استراتژی باعث شد برخی خودروها در طول سال ۱۴۰۳ رشد قیمتی چشمگیری را تجربه کنند.
در بین خودروهای داخلی، سایپا شاهین و پژو پارس رشد قیمتی بیشتری را در سال ۱۴۰۳ تجربه کردند. جدول زیر، تغییرات قیمتی خودروهای پرتقاضای داخلی را در سال گذشته نشان میدهد:
| خودرو | قیمت ابتدای سال (میلیون تومان) | قیمت پایان سال (میلیون تومان) | میزانی افزایش (میلیون تومان) | درصد افزایش |
| — | — | — | — | — |
| سایپا شاهین | ۶۵۰ | ۸۸۵ | ۲۳۵ | ۳۶٪ |
| پژو پارس LX | ۸۱۰ | ۱۰۵۰ | ۲۴۰ | ۲۹٪ |
| پژو پارس سال | ۶۶۰ | ۸۲۵ | ۱۶۵ | ۲۵٪ |
| کوییک R | ۳۹۵ | ۵۰۲ | ۱۰۷ | ۲۷.۰۹٪ |
| کوییک S | ۳۸۵ | ۴۸۵ | ۱۰۰ | ۲۵.۹۷٪ |
| دنا پلاس | ۷۴۰ | ۹۳۲ | ۱۹۲ | ۲۵.۹۵٪ |
| سورن پلاس | ۶۷۵ | ۸۱۳ | ۱۳۸ | ۲۰.۴۴٪ |
| تارا اتوماتیک | ۹۱۰ | ۱۰۸۰ | ۱۷۰ | ۱۸.۶۸٪ |
| دنا پلاس اتوماتیک | ۹۶۵ | ۱۱۲۰ | ۱۵۵ | ۱۶.۰۶٪ |
| پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۵۹۵ | ۶۵۰ | ۵۵ | ۹.۲۴٪ |
| پژو ۲۰۷ دندهای | ۷۵۵ | ۸۰۸ | ۵۳ | ۷.۰۲٪ |
با وجود این افزایش قیمتها، بازار خودرو همچنان درگیر رکودی عمیق است. بسیاری از خریداران واقعی، به دلیل کاهش قدرت خرید، از این بازار خارج شدهاند. در چنین شرایطی، آینده بازار خودرو در سال ۱۴۰۴ به متغیرهای کلانی همچون سیاستهای اقتصادی، وضعیت تولید و نوسانات ارزی بستگی خواهد داشت.