خانواده گرامی از جمله بزرگترین واردکنندگان خودرو در ایران است که در چند ماه گذشته با اشتباهات مدیریتی، شکست های سنگینی را برای برندهای وارداتی خود تجربه کرده است.

شرکت های این خانواده واردکننده در ساختار مجموعه گلستان و فردا موتورز دیده می شوند. در حال حاضر، اعضای خانواده گرامی در زمینه مونتاژ خودروهای چینی هم فعال هستند و چندین تعداد از مشتریان شاکی را برای فردا موتورز ایجاد کرده اند.

در دوره جدید واردات خودرو، محصولات خارجی مختلفی به بازار ایران آمدند که پس از یک یا دو عرضه، فروششان در ایران متوقف شد. از جمله خودروهای بازنشسته زوتی DL5 پارس خودرو می توان اشاره کرد.

گاهی اوقات هم به ایران آمدند که نشان تجاری شناخته شده ای نداشتند؛ اما عرضه آن ها ادامه پیدا کرد و به زور فروش اقساطی، محموله های وارداتی برخی شرکت ها به بازار راه پیدا کرد. در این مورد می توان به خودروهای جتا اشاره کرد که هنوز پس از مدت ها جایگاه ویژه ای در بازار کشور ندارند.

به طور کلی، بسیاری انتظار داشتند که خانواده گرامی سرآغاز دوباره واردات محصولات جدید کره ای باشند. اما این اتفاق رخ نیافت و واردکنندگان دیگر به چوب 取 شدند. با این وجود گرامی ها از واردات خودرو دست نکشیدند و به سراغ محصولات ام جی و جیلی رفتند.

پیشتر، خانواده گرامی محموله هایی از جیلی آزکارا را انتخاب کرده بودند. با استقبال خوب انجام شده از این خودروها، شاهد بودیم که این خانواده خودرویی از ادامه واردات محصولات جیلی صرف نظر کرد و حالا ادامه واردات محصولات جدید جیلی توسط شرکت های دیگر دنبال خواهد شد.

پس از جیلی، گرامی ها شوروم لوکسی را برای محصولات گروه سایک (ام جی و رووی) در تهران افتتاح کردند. نمایندگی های ام جی هم توسط فردا موتورز این خانواده در سطح کشور گسترش پیدا کرد. محصولات قابل قبولی از ام جی برای بازار ایران انتخاب شد. با این حال، با عرضه این خودروها با قیمت گذاری غیر منطقی، شاهد بودیم که ام جی ها از بدفروش ترین خودروهای صفر کیلومتر هستند.

از چند روز قبل شاهد هستیم که نمایندگی های ام جی فردا موتورز در کنار فروش اقساطی برای این محصولات به مشتریان، به سمت تخفیف هم رفته اند و به هر روشی می خواهند خودروهای ام جی را به مشتریان بفروشند. با وجود حضور خودروهای ام جی از اواخر سال ۱۴۰۳ در بازار آزاد، هنوز استقبال خوبی از این خودروها اتفاق نیافتد.

توسط autokhabari.ir