استفاده از پیشرانههای ۴ سیلندر توربو شارژ، از چند سال پیش توسط خودرو سازان سراسر جهان افزایش یافته و اکنون انواع مدلهای اسپرت، مجهز به چنین موتورهایی هستند. این خودروها با قیمتهای مختلف از ۳۰ هزار تا ۱۰۵ هزار دلار عرضه میشوند.
یکی از những دلیل مهم استفاده از پیشرانههای ۴ سیلندر توربو شارژ، قیمت نسبتا زیاد سوخت در اغلب کشورهای جهان است. همچنین دغدغههای محیط زیستی باعث شده، پیشرانههای ۶ و ۸ و ۱۲ سیلندر، هر روز بیشتر به بازنشستگی نزدیک شوند.
یکی از نمونههای خوب این خودروها، هوندا سیویک تایپ R است. این خودرو با موتور ۲ لیتری چهارسیلندر ۳۲۴ اسب بخار و ۴۲۰ نیوتنمتر، همراه با جعبهدنده دستی ششسرعتهای که یکی از بهترینهای دنیا است، عرضه میشود و در زمان ۵/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
دیگر نمونهها، آلپین A110، مرسدس AMG GT، لوتوس امیرا، پورشه ۷۱۸ کیمن، مزدا MX-5 میاتا، بی ام و Z4، کاترهام سون ۶۲۰، فولکسواگن گلف R و مرسدس AMG سری A45 S هستند. این خودروها با کارایی بالا و سبکوزنی بودن، بسیار جذاب هستند.
در این حال اگر به دنبال هیجان خالص هستید، کاترهام ۶۲۰ با موتور ۲ لیتر سوپرشارژ ۳۱۰ اسب بخار فورد، با کمترین هزینه شتاب ۲.۸ ثانیهای و سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت ارائه میدهد. هر کدام از این خودروها با ویژگیهای منحصر به فرد و دیرخاستی است.