خانواده معروف در صنعت خودرو ایران حالا مثل گذشته پرقدرت به چشم نمی آید. آنها در شرایطی قرار گرفته اند که شکست های پی در پی جای موفقیت های گذشته را گرفته اند. آیا این تنها نتیجه اشتباهات مدیریتی است یا تغییرات در بازار خودرو ایران هم در این سقوط تأثیر داشته است؟
به گفته خبرگزاری تابناک، این خانواده زمانی موفق بودند که بازار واردات خودرو رقابتیتر و باز تر بود. اما با تغییر سیاست های واردات، تحریم ها و نوسانات اقتصادی، بازی تغییر کرد. آنها دیگر نتوانستند مثل گذشته کمر را راست کنند.
یکی از بزرگترین اشتباهات خانواده معروف، ورود بدون برنامه به حوزه مونتاژ خودروهای چینی در شرکت هایی مانند فردا موتورز بود. این حین دیگر رقبای بازار خودرو مسیرهای پایدارتری را برای همکاری با برندهای مشابه در پیش گرفتند.
قیمتگذاری غیرمنطقی خودروهای ام جی و جیلی، که به شکلی غیر واقع بینیانه بالاتر از ارزش واقعی آنها در بازارهای جهانی تعیین شد، باعث شد تا این خودروها به بدفروشترین مدلهای صفر کیلومتر بازار تبدیل شوند.
در حالی که بسیاری پیشبینی می کردند که خانواده معروف بتواند دوباره جایگاه خود را در واردات خودروهای کره ای بازیابد، این مجموعه مسیر دیگری را انتخاب کرد و به سمت واردات خودروهای ام جی و جیلی رفت. اما این انتخاب در نگاه اول می تواند منطقی باشد، چرا که این برندها جایگاه مناسب تری نسبت به گذشته داشتند.
در حال حاضر، خانواده معروف در نقطه ای قرار گرفته اند که برای بازگشت به دوران اوج، نیاز به تغییرات اساسی در استراتژی های خود دارند. آنها باید درس بگیرند، تمرکز کنند و اعتماد مشتریان را با سیاست های منطقی تر بازسازی کنند.