موتورسیکلت یاماها R25 از جمله مدلهای جذاب این برند ژاپنی است که طرفداران زیادی در ایران دارد. در این مطلب به بررسی دتایل و مشخصات فنی موتورسیکلت یاماها R25 می پردازیم.
طراحی و ظاهر یاماها R25 نسبت به نسخههای قبلی متفاوت نیست و تغییرات آن در قسمت جلو موتور مشاهده میشود. این موتور از نوع اسپرت یا ریس بوده و در رنگهای مختلفی عرضه شده است. نوری که در بالا و پایین فلاپها قرار دارند، بسیار بزرگ هستند و به صورت تهاجمی هستند. این چراغها از نوع LED هستند و روشنایی مناسبی را در شرایط مختلف نور فراهم میکنند. اما در بین دو چراغ جلو، ورودی هوا قرار دارد که به خنک شدن انجین کمک میکند. فرمان یاماها R25 ارتفاع کمی دارد و باعث خم شدن راننده به جلو میشود.
زین این موتور دو تیکه است و فضا و نرمی مناسبی در قسمت راننده دارد اما زین آن در قسمت ترکنشین چندان جادار و راحت نیست. ارتفاع زین این موتور ۷۸ سانتیمتر است و برای افرادی که قد متوسط یا بلند دارند مناسب است. در قسمت عقب R25 برای کنترل ترکنشین هیچ دستگیرهای تعبیه نشده است اما یک بند در وسط زین قرار داده شده که چندان کاربردی نیست. اگزوز این موتور با اندازهای جمعوجور در سمت راست آن قرار گرفته که صدای لذتبخشی نیز ایجاد میکند. در قسمت عقب این موتورسیکلت نیز شاهد چراغی با طرای Y شکل هستیم و دو راهنما با شکل و شمایلی هماهنگ با راهنماهای جلو در دو طرف آن قرار گرفتهاند.
وزن این موتور با احتساب مایعات ۱۶۶ کیلوگرم است. ابعاد موتورسیکلت یاماها R25 ۲۱۰ سانتیمتر طول، ۷۰ سانتیمتر عرض و ۱۴۳ سانتیمتر ارتفاع است.
انجین این موتورسیکلت ۲۴۹ سیسی دو سیلندر چهار زمانه ۸ سوپاپ آب خنک است که سوپاپها نیز با آرایش DOHC قرار گرفتهاند. حداکثر قدرت این موتور ۳۵.۵۴ اسب بخار در ۱۲۰۰۰ دور در دقیقه است و گشتاور آن نیز ۲۲.۶ نیوتنمتر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه است. قدرت این موتور توسط یک گیربکس ۶ سرعته و به همکاری زنجیر به چرخ عقب آن منتقل میشود. در ساخت انجین این موتور از پیستونهای فورج استفاده شده است. همچنین سر سیلندر انجین این موتور خیلی سریع به دورهای بالا میرسد و هنگام رسیدن به ۱۴ هزار دور محو میشود.
حجم مخزن سوخت این موتور ۱۴.۵ لیتر است و ظرفیت روغن آن ۲.۵ لیتر است. سیستم سوخت رسانی یاماها آر ۲۵ از نوع انژکتور برقی است و مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر حدودا ۴ لیتر است. بدنه و شاسی این موتورسیکلت به گونهای طراحی شده است که وزن آن بهصورت مساوی در چرخهای جلو و عقب تقسیم میشود. همچنین شاسی این موتورسیکلت از نوع الماسی یا Dimond است که تاثیر بسزایی در تعادل موتور دارد.
در قسمت جلو یاماها آر ۲۵ یک جفت کمک فنر تلسکوپی معکوس به رنگ طلایی وجود دارد و در قسمت عقب آن نیز تک کمک گازی استفاده شده است که قابلیت تنظیم در چند حالت مختلف را دارد. کمک فنرهای این موتور کیفیت و عملکرد مطلوبی دارند و ضربات را به خوبی دفع میکنند. ترمزهای جلو و عقب این مدل از یاماها از نوع دیسکی هستند و مجهز به سیستم ضد قفل یا ABS هستند. قطر دیسک جلو این موتور ۲۹۸ میلیمتر و دو پیستون است و قطر دیسک عقب آن نیز ۲۲۰ میلیمتر و تک پیستون است.
لاستیکهای این موتور اسپرت از برند IRC هستند که سایز لاستیک جلو آن ۱۱۰.۷۰ است و سایز لاستیک عقب ۱۴۰.۷۰ است. هر دو این لاستیکها نیز روی رینگهای ۱۷ اینچی سوار شدهاند. رینگهای این محصول آلومینیومی و از نوع پرهای هستند که علاوهبر جلوه و ظاهر زیبا، از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند.
موتورسیکلت یاماها R25 یکی از قویترین ریسهای موجود در بازار ایران است که این قدرت و عملکرد مطلوب را مدیون مشخصات فنی است. این موتورسیکلت را میتوان به عنوان یک موتور اسپرت و ریس با ویژگیهای مثبت بسیار، همراهی مناسب برای رفتوآمدهای عادی روزانه یا گشتوگذار و تفریح دانست.
در نظر شما در مورد موتورسیکلت یاماها R25 چیست؟ آیا این موتور ارزش خرید دارد؟