برطبق گزارشی که توسط پرشین خودرو منتشر شده است، دولت در مقام جلب توجه با این ایده که حضور دولت در صنعت خودرو به کاهش بهرهوری و تولید خودروهای با کیفیت نامناسب دامن زده است، تمامی جبههها را برای خصوصی سازی صنعت خودرو به میدان کرده است. و تازه پس از برگزاری این هماهنگیها، روز ۱۷ بهمن ماه سال جاری با واگذاری مدیریت بزرگترین خودروساز کشور به بخش خصوصی یکی از بزرگترین واگذاریها در تاریخ اقتصاد کشور رقم خورد.
ناگفته نماند که این جریانات در حال حاضر از خیل اشاراتی که مبنی بر تعمیم این ماجرا به سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور است و تداوم آن در مسیر اصلاح صنعت خودرو است. این جریانات که بیانگر عزم نظام و اراده سران سه قوه برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوصی سازی است.
البته واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی با داستان پیچیدهای همراه بود و مخالفان با پشتوانه حامیان خود در مجلس سنگاندازی زیادی را انجام دادند و تمام امکانات خود را در جهت مخالفت با تحویل مدیریت بزرگترین خودروساز کشور به بخش خصوصی به کار گرفتند اما در نهایت سران قوا با اتخاذ یک سیاست مناسب و با تدبیر بر تمام این حواشی پایان داد و با واگذاری مدیریت ایران خودرو، گام اول در خصوصی سازی بر اساس اهلیت مدیریت را رقم زد.
اکنون سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ دولتی در کانون توجه اهالی جاده مخصوص قرار گرفته است و در ایستگاه دوم واگذاری مدیریت صنعت خودرو به بخش خصوصی سازی، قرار است سایپا به تصاحب یکی از غولهای اقتصادی بخش خصوصی در بیاید.
هرچند سیاستگذار هنوز رسما خبر از واگذاری مدیریت سایپا به بخش خصوصی نداده، با این حال با توجه به نقشه راه حاکمیت برای خودروسازی، خصوصی سازی گامی اجتنابناپذیر در مسیر اصلاح صنعت خودرو است و همان طور که از شواهد و قرائن برمیآید، این شرکت نیز راه ایران خودرو را خواهد رفت که در نهایت به خروج دولت از خودروسازی و نظارت به جای دخالت خواهد انجامید.
اما در مسیر خصوصی سازی سایپا تا به امروز نامهای مرتبط و غیرمرتبطی بهعنوان مشتریان این شرکت مطرح شده است که در این بین تنها یکی از شرکتهای خودروساز بخش خصوصی رسما تمایل خود را برای در اختیار گرفتن مدیریت دومین خودروساز بزرگ کشور اعلام کرده است. البته در بین مشتریان سایپا تاکنون برخی مشتریان خارجی چون چانگان و چری چین و حتی تولیدکنندگان مواد غذایی و بهداشتی و لوازم خانگی مانند میهن، گلرنگ، زر ماکارون و حتی آستان قدس هم بر سر زبانها آمده است.
و اما از آنجایی که انتقال مدیریت باخصوصی سازی گروه سایپا باید بر مبنای رویه مفروش یعنی «رویه موافقت»، اجتنابناپذیر است، به هر تقدیر همین رویه را ارزیابی نماییم. از آنجایی که یکی از ارکان موفقیت در خصوصی سازی، صادقانه انجام این رویه است.
البته این گزینه صریحها و منطقی اما به نظر میرسد نظرات برخی از مقامات حکومتی مبنی بر اینکه هماهنگی برای انتقال مدیران این شرکت امکانپذیر نیست و باید این اصل در خصوص خصوصی سازی صادقانه عمل شود از آن دسته گزینهها باشد که نیاز به بررسی جدی دارد.
به هرحال نظرات و توقعات باید با رویه امکانپذیر موجباتی که نظرات و توقعات میتواند مواردی نادرست و پراحترام را موجب شود را به حداقل برساند.
امیدواریم در این خصوص با گزارش های مستند و از بهرهمندی تحقق آزادی به سوی حرکت خواهد رفت.