پژو ۴۰۸ ایکس و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن دو خودرو جذاب وارداتی هستند که به لطف واردات خودرو های خارجی شاهد آنها خواهیم بود. کمپانیهای معتبر خارجی بهتدریج در دور جدید واردات، محصولات خود را بهصورت واسطهای و عمدتا از کشور چین در ایران عرضه میکنند. در این بین، نسل جدید مزدا ۳ به همراه یک محصول کاملا متفاوت از پژو در ایران حضور پیدا کردهاند که اولی بهصورت وارداتی و دومی توسط شریک قدیمی پژو در کشورمان، یعنی ایرانخودرو به صورت وارداتی و سپس مونتاژی وارد بازار میشود.
پژو ۴۰۸ ایکس جدیدترین محصول پژو است که بعد از خروج این کمپانی، از شراکت با ایرانخودرو مجدداً به کشورمان برگشته و نسل جدید مزدا ۳ نیز توسط شرکتهایی همچون آفتاب خودرو و البته گروه بهمن، بهصورت وارداتی از سال ۱۴۰۳ به بازار ایران برگشته است.
با توجه به نزدیکی رده قیمتی این دو محصول و نوع کاربرد و مشتریان هدف آنها، میتوان گفت که مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و پژو ۴۰۸ ایکس تا حدودی رقیب همدیگر هستند و میتوانند مشتریان را برای خرید یکی از این دو به تردید بیندازند. به همین منظور، به مقایسه پژو 408X با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن میپردازیم تا به تمامی سؤالات مشتریان احتمالی و همچنین علاقهمندان، پیرامون نقاط ضعف و قوت این دو خودرو نسبت به یکدیگر پاسخ دهیم.
پژو ۴۰۸ ایکس در واقع یک کراساوور کوپه محسوب میشود که از ترکیب بدنه خودروهای سدان، شاسیبلند و هاچبک بیرون آمده است. استایل این خودرو در نوع خود بسیار متفاوت بوده و کمتر محصولی میتواند از این جهت با آن رقابت کند. کمپانی پژو-سیتروئن در سال ۲۰۲۲ مدل ۴۰۸ کراساوور کوپه کامپکت را بر اساس پلتفرم EMP2 گروه استلانتیس در کشورهایی نظیر چین، مالزی و فرانسه روی خط تولید برد.
اما مزدا ۳ پریمیوم ادیشن در واقع نسل چهارم این سدان محبوب ژاپنی محسوب میشود که در نسلهای اول و دوم توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ میشد، اما به دلیل تحریمها تولید آن متوقف شد تا اینکه بالاخره در دور جدید واردات، نسخه تولید چین این خودرو توسط شرکتهای واردکننده برای اولین بار در ایران عرضه شد. نسل چهارم مزدا ۳ در سال ۲۰۱۹ توسط کمپانی ژاپنی به تولید رسید و نسخه وارداتی به کشور از مبدأ چین بوده و توسط کمپانی چانگان به بازارهای مختلف عرضه میشود.
با توجه به اینکه کمپانی دانگفنگ شریک پژو-سیتروئن در تولید و عرضه محصولات این کمپانی به بازار چین محسوب میشود، خط تولید پژو ۴۰۸ کراساوور در چین نیز به این کمپانی چینی واگذار شد تا آن را با نام ۴۰۸ ایکس به بازار بفرستد. از طرف دیگر، با توجه به وجود تحریمها، امکان عرضه پژو ۴۰۸ بهصورت مستقیم توسط کمپانی پژو-سیتروئن در ایران وجود ندارد و به همین دلیل شرکت ایرانخودرو به سراغ کمپانی دانگفنگ رفت و پژو ۴۰۸ ایکس را در سال ۱۴۰۳ برای بازار ایران رونمایی کرد. قرار است این خودرو بهصورت مونتاژی توسط بزرگترین خودروساز کشور به بازار ایران راه پیدا کند.
اما مزدا ۳ پریمیوم ادیشن در واقع نسل چهارم این سدان محبوب ژاپنی محسوب میشود که در نسلهای اول و دوم توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ میشد، اما به دلیل تحریمها تولید آن متوقف شد تا اینکه بالاخره در دور جدید واردات، نسخه تولید چین این خودرو توسط شرکتهای واردکننده برای اولین بار در ایران عرضه شد. نسل چهارم مزدا ۳ در سال ۲۰۱۹ توسط کمپانی ژاپنی به تولید رسید و نسخه وارداتی به کشور از مبدأ چین بوده و توسط کمپانی چانگان به بازارهای مختلف عرضه میشود.
با توجه به اینکه کمپانی دانگفنگ شریک پژو-سیتروئن در تولید و عرضه محصولات این کمپانی به بازار چین محسوب میشود، خط تولید پژو ۴۰۸ کراساوور در چین نیز به این کمپانی چینی واگذار شد تا آن را با نام ۴۰۸ ایکس به بازار بفرستد. از طرف دیگر، با توجه به وجود تحریمها، امکان عرضه پژو ۴۰۸ بهصورت مستقیم توسط کمپانی پژو-سیتروئن در ایران وجود ندارد و به همین دلیل شرکت ایرانخودرو به سراغ کمپانی دانگفنگ رفت و پژو ۴۰۸ ایکس را در سال ۱۴۰۳ برای بازار ایران رونمایی کرد. قرار است این خودرو بهصورت مونتاژی توسط بزرگترین خودروساز کشور به بازار ایران راه پیدا کند.
موتور پژو ۴۰۸ ایکس یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ تزریق مستقیم پنهان کرده که حدود ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این توان برای رسیدن به چرخهای جلو از یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته AT کمک میگیرد و میتواند این ماشین ۱۴۶۵ کیلوگرمی را ظرف مدت ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.
موتور مزدا ۳ نیز از یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند که حدود ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. جعبهدنده مزدا ۳ نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است که ترکیب مناسبی با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی محسوب میشود و در مجموع، نوید استهلاک فنی پایین و دوام بالا را برای موتور و جعبهدنده این خودرو میدهد.
کیفیت متریال داشبورد در هر دو خودرو در سطح مناسبی قرار دارد، اما به نظر میرسد سطح کیفی داشبورد و رودریهای مزدا نسبت به محصول پژو بالاتر باشد و از این جهت، رضایت بیشتری در کاربر ایجاد کند. هرچند استفاده از سطوح سافتتاچ در داشبورد و سطوح چرمی روی پنل درهای پژو ۴۰۸ ایکس نیز سطح کیفی آن را در حد مطلوبی قرار میدهد.
در قسمت آپشنها نیز، هر دو خودرو تقریباً تنوع بالایی از آپشنهای رفاهی و ایمنی مدرن و کاربردی را به کاربران خود ارائه میدهند که در این میان میتوان به رادار نقطه کور، رادار خطخوان، رادار تابلوخوان، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری، هشدار برخورد از جلو، پدلشیفتر، ترمز پارک برقی، اتوهلد، صندلی برقی راننده و… اشاره کرد.
بنابراین، اگر به دنبال استهلاک فنی پایینتر و دوری از دردسر موتورهای توربوشارژ هستید که حساسیت کمتری به کیفیت بنزین داشته باشد، مزدا ۳ پریمیوم ادیشن با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی انتخاب بهتری خواهد بود. ضمن آنکه از لحاظ طراحی ظاهری نیز، این خودرو برای مشتریانی که به دنبال محصولاتی با طراحی کلاسیک و متعادلتر هستند، گزینه متعارف و مناسبتری به حساب میآید.