امید محمدی؛ بازار: تغییرات نرخ ارز منجر به رشد مواد اولیه و هزینه نهاده های تولید برای صنایع وابسته به خودروسازی شده است. در این میان لاستیک خودرو به دلیل فشار اقتصادی-صنعتی که سال گذشته ناشی از تصمیمات غیر کارشناسی وزارت صمت تحمل کرده، احتمالا در سال جاری با جهش نرخ مواجه شود. تولیدکنندگان تایر نسبت به تبعیض ارزی میان واردکنندگان و تولیدکنندگان تایر در سال گذشته گلایه دارند. عدم تعریف استراتژی مشخص برای تخصیص ارز به تایرسازان می تواند اثر منفی ۱۵ درصدی حمل و نقل داشته باشد؛ چرا که تایر یک کالای استراتژیک در حمل و نقل شناخته می شود.
سال گذشته تولیدکنندگان تایر نسبت به دریافت و تخصیص ارز گلایه های داشتند. دلیل اصلی این موضوع این بود که نرخ ارز مسیر رو به رشدی را دنبال می کرد که این موضوع سبب چالش تامین نقدینگی برای تایرسازان شد. تامین مواد اولیه این تولیدکنندگان وابستگی به نرخ ارز دارد و افزایش بها ارز سبب رشد ۲.۵ برابری هزینه های تولید برای سازندگان شده بود. فرآیند تخصیص ارز برای صنعت تایر طولانی ترین پروسه است و گاهی تخصیص ارز به واحدهای پولی دیگر تغییر می کرد تا برای دریافت آن اقداماتی انجام می شد. مجدد واحد پولی تغییر یا زمان تخصیص افزایش می یافت. تایرسازان نیز برای تغییر بها محصولات خود مدام به مذاکره و توضیح با نهادهای نظارتی پرداختند و این چالش ها تاثیرات منفی در تولید تایرسازان داشته است.
اگر بخشی از ارز به جای واردات به طرح های توسعه ای تایرسازان یا طرح های احداثی تایر اختصاص می یافت، حداقل چند واحد تولیدی تایر شکل می گرفت. بنابراین طرح های توسعه ای و احداثی در صنایع تایر، می تواند به همشهری منجر شود.
یک سال از گلایه های تولیدکنندگان تایر در مورد تبعیض ارزی میان واردکنندگان و تولیدکنندگان تایر می گذرد. علت اصلی این موضوع این است که نرخ ارز سال گذشته مسیر رو به رشدی را دنبال می کرد که این موضوع سبب چالش تامین نقدینگی برای تایرسازان شد. تامین مواد اولیه این تولیدکنندگان وابستگی به نرخ ارز دارد و افزایش بها ارز سبب رشد ۲.۵ برابری هزینه های تولید برای سازندگان شده بود. فرآیند تخصیص ارز برای صنعت تایر طولانی ترین پروسه است. گاهی تخصیص ارز به واحدهای پولی دیگر تغییر می کرد تا برای دریافت آن اقداماتی انجام می شد. مجدد واحد پولی تغییر یا زمان تخصیص افزایش می یافت. تایرسازان نیز برای تغییر بها محصولات خود مدام به مذاکره و توضیح با نهادهای نظارتی پرداختند و این چالش ها تاثیرات منفی در تولید تایرسازان داشته است.
وی افزود که هنوز مدیران ارشد صنعت تایر از تبعیض ارزی گلایه دارند. از سوی دیگر واردات بی رویه تایر خودرو در سال گذشته صورت گرفت و درحالی است که ارز مورد نیاز تولیدکنندگان قطره چکانی به آن ها تخصیص داده می شد. بنابراین امکان جمع آوری تولیدات تایر وجود ندارد. حتی اگر بخشی از ارز به جای واردات به طرح های توسعه ای تایرسازان یا طرح های احداثی تایر اختصاص می یافت، حداقل چند واحد تولیدی تایر شکل می گرفت.
توییت نسبتا طولانی دبیر مجلس محافل برای لزوم حمایت از ایران خودرو منتشر شده است. این درحالی است که وزارت صمت بارها وعده آزادسازی قیمت تایر را داده است و ظاهرا تاییدهای نهایی نیز صادر شده است. اگر متولیان حاضر به آزادسازی قیمت تایر نیستند، قیمت گذاری دستوری را نیز برای سایر زنجیره تامین در نظر بگیرند و فقط محصول نهایی مشمول این موضوع نباشد.