در قرارگاه سامانه حمایت ویژه برای حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهک‌های اول تا هفتم، اعتبار برای خرید کالاهای اساسی به خانواده‌ها پرداخت می‌شود. بر اساس این طرح، سه دهک اول 500 هزار تومان و برای دهک‌های بعدی 350 هزار تومان برای هر نفر دریافت می‌کنند. اعتبار این طرح برای خرید 11 قلم کالای اساسی شامل اقلام لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص می‌یابد.

برخی ابهامات و پرسش‌های مردم در پاسخ داده شده است:

اگر از اعتبار خود استفاده نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟
استفاده از این اعتبار کاملاً اختیاری است. پس از پایان دوره اول، اعتبارات مصرف‌نشده خانوار ذخیره می‌شود و در صورت مصرف‌نشدن اعتبار خانوار تا 60 روز پس از شروع دوره دوم طرح، این اعتبار از بین خواهد رفت.

اگر پذیرنده کم‌فروشی یا گرانفروشی کند، به کدام مرجع باید شکایت کرد؟
به سامانه تلفنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با سرشماره 124 تماس بگیرید.

آیا در طرح کالابرگ الکترونیکی، کالا‌ها با برند خاصی ارائه می‌شود؟
خیر، افراد می‌توانند کالای مورد نظر را از هر نشان تجاری دلخواه خرید کنند.

سرپرست خانوار کیست؟
شخصی که مبلغ یارانه نقدی خانواده به حساب وی واریز می‌شود.

اصنافی که تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند کدامند؟
عمده‌فروشی‌ها، خواربارفروشی، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های موادغذایی، فروشگاه‌های محصولات لبنی و پروتئینی، تعاونی‌های مصرف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای که متصل به طرح هستند کدامند؟
فروشگاه‌های افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، رفاه، هایپر فامیلی، وال مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه‌های اینترنتی اسنپ و دیجی کالا.

آیا امکان خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد؟
بله، فهرست فروشگاه‌های مجاز و نشانی آنها از طریق سامانه “شما” قابل مشاهده است.

آیا خریدار در صورت استفاده بیشتر از اعتبار ماه جاری باید مابه‌التفاوت آن را پرداخت کند؟
بله، مابه‌التفاوت از طریق حساب بانکی فرد پرداخت خواهد شد.

آیا در یک بار خرید باید از کل اعتبارم استفاده کنم یا امکان استفاده از اعتبار در چند مرتبه خرید وجود دارد؟
بله، امکان استفاده از اعتبار در چند مرتبه خرید وجود دارد.

آیا امکان استفاده از اعتبار در چند مرحله خرید وجود دارد؟
بله، اما افراد باید دقت داشته باشند که به ازای هر بار خرید، باید حداقل 5000 تومان بابت هر تراکنش بانکی، از کارت خود پرداخت کنند.

کد دستوری برای اطلاع از میزان اعتبار اختصاص یافته به خانوار من چیست؟
از طریق شماره‌گیری کد دستوری # 1463 *500 می‌توان از میزان مانده و اعتبار اختصاص‌یافته مطلع شد.

کالابرگ الکترونیکی چند دوره واریز خواهد شد؟
براساس تصمیم اخذشده، کالابرگ الکترونیکی طی دو مرحله واریز خواهد شد.

مبنای دهک‌بندی خانوارها برای دریافت کالابرگ الکترونیکی چیست؟
با توجه به اینکه داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در بهمن‌ماه 1403 به روز شده است، مبنای دهک‌بندی خانوارها، آزمون وسع صورت گرفته در بهمن‌ماه 1403 است.

چگونه می‌توان از دهک خانوار مطلع شد؟
برای اطلاع از وضعیت دهک درآمدی خانوار باید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و دهک خانوار را مشاهده کرد.

آیا مبلغ اختصاصی بابت کالابرگ الکترونیکی متفاوت از مبلغ یارانه است؟
بله، متفاوت است.

خانوار‌هایی که کالابرگ الکترونیکی به آنها اختصاص پیدا نکرده است، چه اقدامی به منظور اعتراض باید انجام دهند؟
باتوجه به اینکه اختصاص کالابرگ الکترونیکی بر اساس دهک‌بندی انجام شده صورت گرفته است، خانوار‌های دهک‌های 8 تا 10 که کالابرگ الکترونیکی به آنها اختصاص پیدا نکرده است، مشمول این حمایت نمی‌شوند.

خانوار‌هایی که در دوره بهمن‌ماه تغییر ساختار خانوار داشته‌اند، چگونه می‌توانند مشمول کالابرگ الکترونیکی شوند؟
این خانوار‌ها باید تغییر ساختار خانوار خود را به سامانه رکورد فارا اطلاع دهند.

خانوار‌هایی که در حال حاضر یارانه دریافت نمی‌کنند، چگونه می‌توانند کالابرگ الکترونیکی دریافت کنند؟
این خانوار‌ها باید تغییر ساختار خانوار خود را به سامانه رکورد فارا اطلاع دهند.

خانوار‌هایی که قبل از بهمن‌ماه 1403 اقدام به ثبت‌نام یارانه کرده‌اند ولی هنوز یارانه دریافت نکرده‌اند، چگونه مشمول دریافت کالابرگ الکترونیکی خواهند شد؟
این خانوار‌ها باید تغییر ساختار خانوار خود را به سامانه رکورد فارا اطلاع دهند.

سرپرستان خانوار‌هایی که حساب یارانه آنها مسدود شده است، چه اقدامی برای دریافت کالابرگ الکترونیکی باید انجام دهند؟
این سرپرستان می‌توانند با هر یک از کارت‌های بانکی خود نسبت به دریافت کالابرگ اقدام کنند.

آیا داده‌های سامانه حمایت به‌روز‌رسانی شده است؟
به‌روز‌رسانی داده‌های سامانه حمایت در بهمن‌ماه 1403 انجام شده است.

پایان دوره زمانی مرحله اول طرح کالابرگ الکترونیکی برای هزینه کردن اعتبار درنظر گرفته شده چه بازه‌ای است؟
اعتبار تخصیص‌یافته به خانوار‌ها در صورتی که در بازه زمانی 60 روزه (مرحله اول) صرف خرید کالا‌های تعیین شده نشود، از بین نخواهد رفت و قابل ذخیره شدن تا پایان مرحله دوم طرح است.

خانوار‌هایی که بدسرپرست هستند، چگونه می‌توانند اعتبار کالابرگ الکترونیکی را در حساب یکی دیگر از اعضای خانوار دریافت کنند؟
این خانوار‌ها باید از طریق ارائه مدارک مثبته به ادارات کل استانی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درخواست خود را مطرح کنند.

نظامیان چگونه باید از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند و دهک خانوار خود را چگونه می‌توانند مشاهده کنند؟
کلیه خانوار‌های عضو نیرو‌های مسلح باید از طریق یگان خدمتی مربوطه و ستادکل نیرو‌های مسلح پیگیر درخواست خود باشند.

در صورت وجود مشکل و یا هرگونه مغایرت در تراکنش‌ها، اعتبار اختصاص یافته، عدم شارژ حساب و… از چه مرجعی باید پیگیری کنم؟
رسیدگی به مشکلات مربوط به کالابرگ از طریق شماره تلفن 6369 در تهران و 0216369 برای شهرستان‌ها امکان‌پذیر بوده و این سامانه هر روز از ساعت 8 تا 22 آماده خدمت‌رسانی به شهروندان است.

چگونه می‌توانم تراکنش‌های انجام‌شده خود را در طول یک ماه مشاهده کنم؟
از طریق نصب برنامه کاربردی “شما” می‌توانید از مانده اعتبار و همچنین فهرست تراکنش‌های خود مطلع شوید.

توسط autokhabari.ir