رئیس مجلس شورای اسلامی از سیاست‌های موجود در حوزه واردات خودرو انتقاد کرد و متنی پیچیده را در خصوص آیا اینکه با حذف مقررات انحصاری و اصلاح تعرفه‌های وارداتی می‌توانیم صادرات خودروهای کارکرده خارجی را تشویق کنیم یا خیر، در ادامه بخوانید.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، به‌تازگی از سیاست‌های موجود در حوزه واردات خودرو انتقاد کرد. او با اشاره به تبلیغات گسترده و عدم ارائه خدمات پس از فروش، پرسید: «چرا مردم نباید بتوانند ماشین خارجی دست‌دوم با عمر حداکثر ۵ ساله بخرند و در واقع به‌قیمت یک پراید، تویوتا سوار شوند؟ ».

در ادامه، به نظر می‌رسد که با وجود صدور مجوز‌های لازم برای واردات خودروی کارکرده و تخصیص ۳ میلیارد دلار ارز وارداتی، پیشرفتی در این حوزه در سال ۱۴۰۴ مشاهده نشود.

در ادامه، عوامل منجر به عدم موفقیت طرح واردات خودروی کارکرده ارزان‌قیمت بررسی شدند. این عوامل شامل نرخ محاسباتی ارز، تعرفه‌های سنگین، و هزینه‌های جانبی است.

نرخ محاسباتی ارز در گمرک به‌تازگی به ۷۰ هزار تومان رسیده است (بعد از جهش سه‌برابری نسبت به سال قبل). با این نرخ، حقوق ورودی یک خودروی کارکرده حدود ۷۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

مالیات ارزش افزوده نیز باید به این مبلغ اضافه شود. در مجموع، عوارض و مالیات‌ها به حدود ۸۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

بهمراه این هزینه‌ها، هزینه‌های حمل‌ونقل و خدمات جانبی نیز باید محاسبه شوند. این هزینه‌ها معمولاً حدود ۲۰۰ میلیون تومان بر قیمت خودرو اضافه می‌کنند.

بنابراین، قیمت نهایی یک خودروی کارکرده خارجی به ۲ میلیارد تومان می‌رسد که این رقم بسیار بیشتر از حد انتظار مردم و سیاست‌گذاران است.

با وجود تصمیمات اتخاذشده برای تسهیل واردات خودروی کارکرده، این طرح به‌دلایل زیر به نتیجه نرسیده است. این دلایل شامل نرخ محاسباتی ارز بالا، تعرفه‌های سنگین و راهکار‌های لازم برای حل این مشکل است.

برای اینکه طرح واردات خودروی کارکرده به نتیجه برسد و مردم بتوانند به‌قیمت مناسب خودرو‌های خارجی خریداری کنند، باید اقدامات زیر را انجام داد.

یکی از این اقدامات کاهش نرخ محاسباتی ارز یا حقوق ورودی است. همچنین، تعرفه‌های سنگین وارداتی باید کاهش یابد تا خودرو‌های کارکرده به‌قیمت مناسب وارد بازار شوند.

دیگر راهکار ایجاد شفافیت در فرآیند واردات و جلوگیری از انحصار و سودجویی در این حوزه است.

توسط autokhabari.ir