شرکت چانگان مزدا از یک شاسیبلند برقی جدید با نام مزدا EZ-60 در چین رونمایی کرده است که قرار است در اروپا با نام CX-6e عرضه شود. این خودرو با طراحی جذاب و فناوری پیشرفته، آماده رقابت با غولهای بازار خودروهای برقی است و قرار است در نمایشگاه بینالمللی خودروی شانگهای بهصورت رسمی معرفی شود.
مزدا EZ-60 با الهام از کانسپت آرتا طراحی شده و ویژگیهای بصری خیرهکنندهای دارد. این شاسیبلند برقی بهجای آینههای بغل سنتی، از دوربینهای ویدئویی استفاده میکند که نهتنها ظاهری مدرن به خودرو میبخشد، بلکه به بهبود آیرودینامیک نیز کمک میکند. رینگهای بزرگتر و لاستیکهای پهنتر نسبت به مدل لیفتبک EZ-6، ظاهری قدرتمند و اسپرت به این خودرو بخشیده است.
یکی از نکات برجسته در طراحی EZ-60، مجراهای هوای قرارگرفته در ستون D و بین لبه کاپوت و جلوپنجره نورانی است. این مجراها به کاهش مقاومت هوا (Aerodynamic Drag) کمک میکنند و باعث افزایش بهرهوری انرژی خودرو میشوند.
مزدا EZ-60 از پلتفرم چانگان EPA بهره میبرد که در مدل لیفتبک EZ-6 و شاسیبلند دیپال S07 نیز استفاده شده است. این خودرو بهاحتمال زیاد تنها با سیستم انتقال قدرت به چرخهای عقب (Rear-Wheel Drive) عرضه خواهد شد، چرا که مدل مشابه دیپال S07 نیز فاقد گزینه دو موتوره است.
برای بازارهای جهانی، از جمله اروپا و استرالیا، انتظار میرود CX-6e در دو نسخه با برد استاندارد و برد طولانی (Standard-Range و Extended-Range) ارائه شود. در مقایسه، مدل لیفتبک مزدا 6e در اروپا با بردهای ۴۷۹ و ۵۵۲ کیلومتر (بهترتیب ۲۹۸ و ۳۴۳ مایل) در استاندارد WLTP عرضه شده است.
یکی از نقاط قوت EZ-60، سرعت شارژ بالای آن است. مدل 6e میتواند در تنها ۱۵ دقیقه، مسافتی معادل ۲۳۵ کیلومتر (۱۴۶ مایل) را شارژ کند. انتظار میرود EZ-60 نیز عملکرد مشابهی در این زمینه ارائه دهد که برای رانندگان خودروهای برقی یک مزیت بزرگ محسوب میشود.
بر اساس ابعاد کانسپت آرتا، مزدا EZ-60 رقیبی مستقیم برای تسلا مدل Y خواهد بود که در سال ۲۰۲۴ جایگاه خود را بهعنوان پرفروشترین خودروی اروپا به داچیا ساندرو واگذار کرد. با افزایش تقاضا برای خودروهای برقی مقرونبهصرفه در اروپا و آمریکا، EZ-60 با طراحی شیک، فناوری پیشرفته و قیمت رقابتی، میتواند سهمی قابلتوجه از بازار را به خود اختصاص دهد.
در بازار چین، احتمالاً نسخهای با فناوری برد طولانی (Range-Extended Electric) نیز عرضه خواهد شد که ترکیبی از موتور برقی و ژنراتور بنزینی برای افزایش مسافت قابل پیمایش است. بااینحال، این گزینه به احتمال زیاد به بازارهای جهانی راه پیدا نخواهد کرد و CX-6e در اروپا صرفاً با پیشرانه تمامبرقی عرضه میشود.