در ابتدای دهه نود میلادی، دوج داکوتا R/T با پیشرانه V8 پرفورمنس، به‌عنوان یک ماسل کار متفاوت در بازار تلاش کرد اما هرگز به جایگاهی که شایسته‌اش بود نرسید. دوج داکوتا R/T در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و تا اوایل دهه ۲۰۰۰ تولید شد. این خودرو یکی از هیجان‌انگیزترین پیکاپ‌های سایز متوسط در آستانه قرن جدید بود که عملکرد ماسل کار را در قالب پیکاپی جمع‌وجور ارائه می‌داد.

داکوتا R/T با موتور ۵.۹ لیتری مگنوم V8 و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته، یکی از سریع‌ترین پیکاپ‌های زمان خود بود. این موتور حدود ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۸ نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌کرد و با سیستم تعلیق اسپرت، دیفرانسیل لغزش محدود و اگزوز ارتقا یافته، به یک ماسل کار واقعی تبدیل می‌شد.

یکی از ویژگی‌های برجسته داکوتا R/T، پرفورمنس خیابانی آن بود. این خودرو در مقایسه با داکوتاهای معمولی، با ارتفاع کمتر از زمین، گلگیرهای پهن و نشان R/T، تهاجمی‌تر و متمایز به نظر می‌رسید. همچنین، دارای رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی و لاستیک‌های خیابانی گودیر ۲۵۵ بود.

اما پیش از معرفی داکوتا R/T، دوج با همکاری کارول شلبی، یک پیکاپ خیابانی دیگر را خلق کرده بود. دوج شلبی داکوتا، در سال ۱۹۸۹ معرفی شد و با موتور ۵.۲ لیتری V8 و گیربکس اتوماتیک چهار سرعته، یکی از اولین پیکاپ‌های عملکردی واقعی بود. این خودرو فقط ۱,۵۰۰ دستگاه در رنگ‌های قرمز یا سفید با تریم خاکستری تولید شد.

برخی از مشخصات فنی دوج داکوتا R/T و دوج شلبی داکوتا عبارتند از:

* دوج داکوتا R/T:
+ موتور ۵.۹ لیتری مگنوم V8
+ گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته
+ سیستم تعلیق اسپرت
+ دیفرانسیل لغزش محدود
+ اگزوز ارتقا یافته
* دوج شلبی داکوتا:
+ موتور ۵.۲ لیتری V8
+ گیربکس اتوماتیک چهار سرعته
+ دیفرانسیل لغزش محدود
+ سیستم تعلیق اسپرت
+ عناصر بیرونی و داخلی منحصربه‌فرد

توسط autokhabari.ir