باتوجه به محدودیتهای موجود برای تخصیص ارز مخصوص واردات خودرو، موضوع اختصاص سهمیه برای شرکتهایی که مدلهای مونتاژ خارجی (CBU) را وارد ایران میکنند، با برخی ابهام روبرو شده است.
تصاویر خودرویي که به ايران وارد مي شود
در ايران سه نوع خودرو وارداتی وجود دارد که با اصطلاحات CKD، SKD و CBU شناخته میشوند. مخفف CBU عبارت Completely Built Unit است که بهمعنی «واحد کاملاً ساخته شده» است. طبق معنی این کلمه، در روش CBU یک خودرو بهصورت کامل در کشور مبدأ مونتاژ میشود و سپس به کشور مقصد میرسد. خودرویی که با این روش از مرزهای یک کشور بگذرد، برای استفاده آماده است و احتیاج به طیکردن هیچ فرایند کمکی برای تکمیل تولید ندارد. البته ممکن است در کشور مقصد و توسط شرکت واردکننده، برخی تجهیزات و امکانات مانند نرم افزار مسیریاب به زبان محلی فعال شوند.
در روش CKD مخفف Completely Knocked Down و SKD معادل Semi Knocked Down قطعات به صورت جداگانه وارد کشور مقصد میشوند تا در محل به مرحله نهایی مونتاژ برسند. طبیعتا در حالت CKD، جدا بودن اجزای خودرو بیشتر است و فرایند مونتاژ زمانبر خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در اواسط فروردین ۱۴۰۴ از اختصاص سه میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو خبر داد. این خبر مشابه سال ۱۴۰۳ انجام خواهد شد. در گذشته برخی نهادهای دولتی به دنبال کاهش ارز مخصوص واردات خودرو بودند و رقم ۲ میلیارد دلار را با توجه به نیاز دیگر بخشهای کشور به ارز، مطرح کرده بودند. البته ظاهرا ارز مربوط به واردات خودرو به صورت CBU و مونتاژ کامل در خارج، ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان خواهد بود؛ اما کالاهای اساسی و مدلهای مونتاژ ایران (CKD) ارز ۳۵ هزار تومانی دریافت خواهند کرد.
سؤالی که میرود و جوابی نیست، مطرح میشود که آیا شرکتهای واردکننده به این خبر ترتیب اثر خواهند داد یا خیر؟ مشتریان وارداتی که با خرید خودروهای وارداتی میخواهند خودرویی سالم و مطمئن تهیه کنند، انتظار دارند که نسبت به سهمیه راهحلی کافی شده باشد.