بازار خودرو بهσαگرام به نقل از اقتصاد مدیا گزارش داده است که پس از انتشار پالسهای مثبت در مورد بازار خودرو عمان، روند کاهش قیمت خودرو در بازار ایران آغاز شده است. این روند در مورد همه محصولات از جمله وارداتی، مونتاژ و ملی صادق است و شاهد این هستیم که قیمت هر محصول در توجه به دسته قیمتی آن بهطور راحت کاهش یافته است. برای این خبر همین نگاهی داریم به بازار و کارخانه چندین محصول شاخص ایران خودرو برای بررسی قیمت و کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه این محصولات
قیمت بازار و کارخانه
وانت آریسان ۲ در بازار الآن ۵۷۵ میلیون تومان قیمت دارد و قیمت کارخانه آن ۵۰۵ میلیون تومان است. اختلاف قیمت این خودرو حدود ۷۰ میلیون تومان است.
سورن پلاس XUP در بازار ۷۱۰ میلیون تومان قیمت دارد و قیمت کارخانه آن ۶۲۳ میلیون تومان است. اختلاف قیمت این خودرو حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان است.
رانا پلاس در بازار ۷۶۰ میلیون تومان و در شرکت ۶۱۵ میلیون تومان است. اختلاف قیمت این خودرو حدود ۱۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است.
تارا اتومات V4 در بازار حدود ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان بوده و قیمت کارخانه آن ۹۱۱ میلیون تومان است. اختلاف قیمت بازار و کارخانه این محصول اندکی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است.
دنا پلاس توربو اتومات آپشنال در بازار حدود ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و در شرکت ۹۵۳ میلیون تومان قیمت دارد. اختلاف قیمت این خودرو در بازار و کارخانه حدود ۳۰۰ میلیون تومان است.
پژو ۲۰۷ اتومات سقف شیشهای در بازار حدود ۱ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان و در شرکت حدود ۸۰۵ میلیون تومان قیمت دارد. اختلاف قیمت بازار و کارخانه این خودرو حدود ۲۵۰ میلیون تومان است.
در مورد کراس اوور ریرا که در کارخانه حدود ۱.۱ میلیارد تومان و در بازار حدود ۱.۶ میلیارد تومان قیمت دارد باید ذکر کنیم که این خودرو به زودی قیمت اصلاح خواهد کرد.
در این ميان تقریباً اکثر محصولات ایران خودرو به جز یک یا دو مورد در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان درComparison به قیمت کارخانههای آنها قیمتتر هستند. این در حالیست که قبل از این گاهی حتا اختلاف قیمتهای ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی نیز در بازار مشاهده میشد. همین امر سبب شد تا دلالان ایران خودرو برای خریددلان یکی از سودآورترین لاتاریهای ممکن بشود و تقریباً هیچ مصرف کننده واقعیای به خودرو نرسد. حال با کاهش این اختلاف قیمت و بیمیل شدن دلالان به این قرعهکشیها، انتظار میرود مشتریان واقعی راحتتر از قبل بتوانند اقدام به خرید نمایند.
مورد دیگری که هرگز از خودروسازان شنیده میشود، گلایه آنها از قیمت گذاری دستوری است. این مورد کاملاً درست است اگرچه که تعرفههای واردات نیز برداشته یا حداقل به میزان چشمگیری کاهش یابد تا خودروسازان از انحصارطلبی دست شویند و بهجای آن به رقابت با محصولات جهانی باندیشند.