سوبارو با معرفی نسخه‌ای جدید از ایربگ بیرونی خودرو، گامی نوین در راستای ایمنی دوچرخه‌سواران برداشته است. این فناوری در حال حاضر تنها در ژاپن ارائه می‌شود.

تا دهه‌های گذشته، ایمنی خودروها پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است؛ از حذف داشبوردهای فلزی گرفته تا اجباری شدن کمربند ایمنی و فناوری‌های مدرن کمکی رانندگی. با این حال، هنگام وقوع تصادف، هنوز یکی از مؤثرترین تجهیزات ایمنی، ایربگ‌ها هستند.

سوبارو به‌تازگی نسخه‌ای به‌روزرسانی‌شده از ایربگ بیرونی مخصوص محافظت از دوچرخه‌سواران را روی نسل تازه فارستر در بازار ژاپن معرفی کرده است؛ ایربگی که در نوع خود برای نخستین بار در جهان به‌طور خاص برای این منظور طراحی شده است.

در سال ۲۰۱۶ سوبارو ایربگ بیرونی را برای حفاظت از عابران پیاده معرفی کرد. این فناوری ابتدا در مدل‌هایی مانند ایمپرزا، WRX، لگاسی، کراس‌ترک و لِوُرگ عرضه شد. عملکرد آن به این صورت بود که در صورت وقوع تصادف، ایربگی در قسمت بالایی کاپوت باد می‌شد تا برخورد سر عابر با بدنه سفت خودرو کاهش یابد.

اما دوچرخه‌سواران به‌طور طبیعی در موقعیتی بالاتر از سطح زمین نسبت به عابران پیاده قرار دارند. بنابراین طراحی قبلی ایربگ‌ها برای آن‌ها کارایی کمتری داشت و نقاطی چون ستون A خودرو (یکی از مقاوم‌ترین بخش‌های بدنه) در برابر ضربه بی‌محافظ باقی می‌ماند.

نسخه جدید ایربگ سوبارو این مشکل را با طراحی خلاقانه‌ای برطرف کرده است. این ایربگ اکنون به‌گونه‌ای طراحی شده که تا کناره‌های شیشه جلو (شیشه جلو و ستون‌های A) گسترش می‌یابد و بدین ترتیب نقاطی که بیشترین احتمال برخورد بدن دوچرخه‌سوار با آن‌ها وجود دارد، محافظت می‌شود.

سوبارو مدعی است این نخستین ایربگ مخصوص دوچرخه‌سواران در جهان است که چنین عملکردی دارد و به نظر می‌رسد این ادعا درست باشد.

در حال حاضر، این ایربگ تنها در نسخه بازار ژاپن سوبارو فارستر که به‌تازگی معرفی شده، عرضه می‌شود. هنوز خبری مبنی بر عرضه این فناوری در بازار آمریکای شمالی یا دیگر نقاط جهان منتشر نشده است.

صبح امروز سوبارو با بازطراحی ایربگ‌های خود، گامی ظریف اما مهم در جهت بالاتر بردن ایمنی دوچرخه‌سواران برداشته است. ایربگ جدید، وظیفه‌ای بسیار مهم را برعهده می‌گیرد: حفاظت از دوچرخه‌سواران در حين صدمات ناشی از تصادف؛ موضوعی که درست است که ایمنی دوچرخه‌سواران نیز حائز اهمیت است اما بر عهده خود دوچرخه‌سوار است و هیچگاه هم یک موضوع مقدور برای خودروسازان محسوب نمی‌شود.

توسط autokhabari.ir